Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Auta ohlídají černé skříňky

Česko

Chceme jen kvalitu, hlásí většina automobilek.

Přicházejí s novými možnostmi, jak se v budoucnu vyvarovat sériových chyb, a chtějí více využívat takzvaných černých skříněk.

Japonská Toyota doslova žije tím, jak znovu obnovit kvalitu svých vozů, a tím i důvěryhodnost značky. Řekl to i „velvyslanec“ Toyoty v České republice Satoši Tačihara, ředitel kolínského závodu TPCA, během setkání s veřejností. Lze věřit, že nepřehání. Nejde však jen o Toyotu. Kvalitou a bezpečností se dnes zaklíná celý automobilový průmysl. Bez výjimky.

Ještě před rokem se auto bez jakýchkoli technických závad bralo jako samozřejmost. Pak ale přišla smršť drobných poruch a svolávání automobilů po celém světě. Důvody tohoto nešťastného úpadku kvality ještě nejsou jasně popsány. Může za tím stát silný konkurenční tlak na ceny vozů, který extrémně vzrostl během ekonomické recese v posledních třech letech, kdy bylo třeba přijít s levnějšími materiály. Některé další zprávy kladou vinu za sériové chyby až příliš velkému růstu automobilových společností. Například zmíněná Toyota zvýšila za poslední rok svou výrobu o 83 procent. V každém případě se analytici shodují na tom, že kvalita vozů a jejich jednotlivých komponentů přestala být pro automobilové výrobce tím nejdůležitějším.

Tématem číslo jedna se tak nyní stalo nastavení nových mechanismů, aby se závadám předcházelo. Nejtransparentnější je v tomto ohledu opět Toyota, která se snaží získat zpět pověst kvalitního výrobce. Zprávy o jejích krocích se objevují na většině automobilových webů i v servisu tiskových agentur včetně ČTK.

Automobilka se rozhodla pro dvojí cestu. Zaprvé začala sama u sebe a oznámila vznik čtyř nových školicích středisek, kde bude trénovat zaměstnance k lepší kontrole kvality. Tato centra se budou nacházet na třech kontinentech, představujících hlavní odbytiště automobilky: v Severní Americe, v Evropě a dvě v Asii. Společnost také hodlá přizvat nezávislé odborníky k testování kvality vozů během výroby.

Jako další krok Toyota zřídila systém, který rychleji reaguje na stížnosti řidičů. „Firma musí pozorněji naslouchat návrhům na zlepšení, včetně ohlasů od řidičů,“ deklaroval prezident automobilky Akio Toyoda.

Na druhou stranu plánuje Toyota technická opatření naznačující, že ke svým zákazníkům nechová tak bezmeznou důvěru, jak by se mohlo zdát.

První z těchto změn bude mechanismus, který zabrání řidiči sešlápnout současně brzdový i plynový pedál. Pokud to udělá, aktivuje se jenom brzda. Druhou novinkou bude větší využití takzvaných černých skříněk, které podobně jako v letadlech zaznamenávají údaje o jízdě a pomáhají při vyšetřování příčin nehody.

Výrobní závody dalších automobilek naopak považují současnou prevenci za dostatečnou a odmítají například informace, že před kvalitními dodavateli upřednostňují ty dostupnější. „Je pochopitelné, že geografická blízkost dodavatele je výhodou jak z hlediska operativnosti, tak z hlediska přepravních nákladů. Většinu našich subdodavatelů skutečně najdete ve vzdálenosti do sta kilometrů od našeho závodu v ČR, na Slovensku a v Polsku. Ale není to podmínkou. Odebíráme materiál a komponenty i od subdodavatelů například z Německa, Itálie a Číny,“ říká Petr Vaněk. generální PR manažer Hyundai Motor Manufacturing Czech. Podle něj je kvalita dodávaných součástek jednou z klíčových podmínek ve smlouvě se subdodavatelem, a to včetně případných sankcí při jejím nedodržení.

Systém sankcí, vnitřního testování samotných komponentů, zkoumání kvality během sestavování vozů i zkoušení reprezentativního vzorku aut profesionálními řidiči má naprostá většina továren.

Otázkám spojeným s kvalitou součástek a bezpečností provozu se nevyhnuly ani elektromobily a hybridní vozidla. V jejich případě se diskutuje o výdrži a spolehlivosti jejich lithium-iontových baterií, které mohou představovat slabý prvek z hlediska elektrické, chemické a mechanické funkčnosti.

Této problematice se má věnovat kongres během automobilové show v Lipsku, která proběhne v půlce dubna.

***

Černé skříňky v automobilech mají podobně jako v letadlech zaznamenávat údaje o činnosti a pomáhat při vyšetřování příčin nehody

Autor: