V pořadí již 15. ročník ankety Auto roku v České republice přinesl do systému volby mnoho změn. Vůbec poprvé byly nominované automobily, které musely na trh přijít nejpozději do konce listopadu 2008 a neúčastnily se předchozího ročníku, rozdělené do pěti skupin.
Další změnou bylo zapojení veřejnosti, která měla na konečném výsledku třetinový podíl. Novinkou bylo i složení 23členné odborné poroty. V té letos nebyli přítomní pouze motorističtí novináři, ale také odborníci z oboru zabývající se například schvalováním vozidel.
Systém volby se lišil od konceptu z minulých let, který se používá při volbě evropského vozu roku. Rozdělení do skupin umožňuje jednotlivé automobily lépe hodnotit v rámci jejich konkurentů.
Stejně jako tomu bylo v minulosti bylo hlavními kritérii volby odborné poroty více hledisek. Jednalo se například o technickou vyspělost, design, prostorové řešení, celkovou koncepci i hojně diskutovaný virtuální poměr ceny a nabízené hodnoty, který je zcela logicky pro různé lidi odlišný.
Veřejnost měla situaci snadnější, na internetu jen označila automobil, který se nejvíce líbí. Spojením odborné poroty a veřejnosti vznikly výsledky, které Svaz dovozců automobilů (SDA) a Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vyhlásily 5. ledna letošního roku.
Celkový vítěz, kterým se stala Škoda Superb, byl vyhlášen včera večer v rámci slavnostního večera, který bude v záznamu k vidění na kanálu Z1 v sobotu ve 23,05.
***
Celkové výsledky
Automobil (A) (B)
1 Škoda Superb 1 2
2 Ford Fiesta 2 1
3 Audi Q5 4 7
4 Alfa Romeo MiTo 6 4
5 BMW X6 3 17
6 Volkswagen Scirocco 14 3
7 Volvo XC60 8 10
8 Mazda6 15 5
9 Ford Kuga 7 12
10 Volkswagen Passat CC 16 6
11 BMW řady 7 12 9
12 Citroën Berlingo 5 21
13 Seat Ibiza 18 14
14 Honda Jazz 20 13
15 Honda Accord 34 8
16 Mercedes-Benz třídy GLK 33 11
17 Subaru Forester 23 15
18 Renault Laguna Coupé 22 16
19 Peugeot Partner Tepee 10 22
20 Citroën C5 21 18
(A) - Pořadí - veřejnost
(B) - Pořadí - odborná porota
Škoda Superb je celkovým vítězem ankety Auto roku 2009 v ČR. V hlasování odborníků však byla na druhém místě za Fordem Fiesta. Velký ohlas veřejnosti posunul českého zástupce na první místo, které získal jen s minimálním odstupem. Také na dalších místech byly rozdíly v hlasování překvapivě malé.
KATEGORIE - Vozy středních tříd (A) (B)
1. Škoda Superb 1 1
2. Mazda6 2 2
3. Volkswagen Passat CC 3 3
4. Citroën C5 4 5
5. Honda Accord 5 4
6. Mitsubishi Lancer 6 6
7. Lancia Delta 7 7
Škoda Superb zvítězila v dané kategorii zcela jednoznačně u veřejnosti i odborné poroty (u odborníků získala o 33 % a veřejnosti o 235 % více než druhá Mazda 6). Oceněno bylo zcela jistě originální řešení zadní výklopné stěny a svoji roli zcela jistě sehrál také patriotismus. Druhé místo uhájila těsně Mazda 6, a to jak u odborníků, tak veřejnosti.
KATEGORIE - Minivozy a malé vozy (A) (B)
1. Ford Fiesta 1 1
2. Alfa Romeo MiTo 2 2
3. Seat Ibiza 3 4
4. Honda Jazz 4 3
5. Hyundai i10 5 5
6. Dacia Sandero 6 6
7. Opel Agila 7 7
8. Suzuki Splash 8 8
KATEGORIE - MPV (A) (B)
1. Citroën Berlingo 1 1
2. Peugeot Partner Tepee 3 2
3. Chrysler Grand Voyager 2 4
4. Renault Kangoo 5 3
5. Dodge Journey 4 7
6. Hyundai H1 Tour 7 5
7. Fiat Fiorino (osobní) 9 6
8. Lancia Phedra 8 8
9. Chevrolet HHR 6 9
KATEGORIE - SUV + off-road (A) (B)
1. Audi Q5 2 2
2. BMW X6 1 5
3. Volvo XC60 4 3
4. Ford Kuga 3 6
5. Mercedes-Benz třídy GLK 9 1
6. Subaru Forester 6 4
7. Toyota Land Cruiser V8 8 7
8. Renault Koleos 11 8
9. Nissan Murano 7 9
10. Peugeot 4007 5 11
11. Jeep Cherokee 10 10
12. Fiat Sedici 12 12
KATEGORIE - Luxus. a sport. + kabriolety (A) (B)
1. Volkswagen Scirocco 3 1
2. BMW řady 7 1 2
3. Jaguar XF 2 5
4. Renault Laguna Coupé 5 3
5. Audi A3 Cabriolet 4 6
6. BMW řady 1 Coupé/Cabrio 6 4
Způsob volby odborné poroty
V letošním roce byl způsob volby Auta roku odlišný od minulosti. Jeho princip vychází ze zkušeností s volbou Motocyklu roku v České republice. Každý porotce volil samostatně vítěze jednotlivých kategorií a celkového vítěze. V první volbě porotci rozdělovali body mezi automobily jednotlivých kategorií. K dispozici měli desetkrát tolik bodů, kolik bylo automobilů v dané skupině, přičemž každý z automobilů musel dostat různý počet bodů. Výsledkem byl podíl získaných bodů v dané kategorii. Jelikož má odborná porota dvojnásobnou váhu svého hlasování ve srovnání s veřejností, byl tento podíl vyjádřený procenty vynásoben dvěma a výsledek se sečetl s procentuálním podílem získaným u veřejnosti.
Při volbě celkového vítěze musel každý z porotců sestavit vlastní pořadí všech automobilů bez rozdílu tříd. Pořadí bylo nahrazeno body (1. místo = 42 bodů, 2. místo = 41 bodů atd.; počet nominovaných vozů = 42) a body od všech porotců sečteny. Opět byl podíl bodů vyjádřen procenty a vynásoben dvěma (váhy poroty a veřejnosti). Tyto výsledky se opět spojily s hlasem veřejnosti.
O autorovi| Petr Hanke, redaktor LN Autor je předsedou odborné poroty ankety Auto roku 2009 v ČR.