Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Auto, které vyrostlo

Česko

Příbuzenství se nezapře

Opel Astra se zhlédl ve svém větším příbuzném, Insignii. Láká líbivými tvary, moderními technologiemi a v nejsilnější verzi také malým, neobvykle výkonným motorem. Dynamický design ale zbytečně ubírá prostoru uvnitř.

Již šestá generace Astry by ráda udělala čáru za svým úspěšným, avšak nevýrazným předchůdcem. Na pohled je nepochybně atraktivní. Dynamické tvary nové Astry vycházejí z většího Opelu Insignia, což je vidět nejen zvenčí, ale také uvnitř. Interiéry obou aut jsou si velmi podobné, jen ta spousta tlačítek na efektním středovém panelu je u astry ještě titěrnější. Vyznat se v nich chce trochu času.

Stejně jako Insignia také nová Astra značně povyrostla a stala se jedním z největších aut své třídy. Uvnitř to už tak nevypadá, ladné křivky trochu snížily praktičnost. Místa je tu dostatek, ale ne tolik, jak byste podle velikosti auta očekávali. To platí i pro kufr, jehož praktičnost lze zvýšit příplatkovým falešným dnem, které v nejvyšší ze svých tří poloh naváže na sklopené zadní sedačky. Efektní tvary s sebou nesou další nectnost mnoha nových aut, a sice špatný výhled do zatáček přes široké přední sloupky.

Astra stojí na nové podvozkové platformě s delším rozvorem i rozchody kol, která však zůstala tak trochu na půli cesty. Na rozdíl od některých svých úhlavních konkurentů jako VW Golf nebo Ford Focus nepoužívá složité, a tím pádem dražší víceprvkové zavěšení vzadu, nýbrž se spoléhá na klasickou vlečenou zadní nápravu, neobvykle doplněnou Wattovým přímovodem potlačujícím náklony v zatáčkách.

Styl jízdy určí spotřebu Kompromisní řešení funguje dobře, Astra působí za všech okolností sebejistě, ráda zatáčí a zkoušený kousek dokázal dobře tlumit nerovnosti i na enormně velkých ráfcích s nízkoprofilovými pneumatikami. Možná to byla zásluha adaptivního odpružení „Flex-Ride“ za příplatek 20 000 korun. Řidiči nabízí volbu ze tří režimů; normálního, komfortního a sportovního. Poslední jmenovaný přitvrdí podvozek, sníží jeho náklony a zostří reakce motoru na plynový pedál. Přitvrdí i v tomto režimu synteticky působící řízení a hlavní přístroje zbarví červeně.

Nová Astra jde s dobou a používá malé motory, jejichž potentnější verze dopují turbodmychadla. Nejsilnější je prozatím benzinová šestnáctistovka, civilizovaný motor s hladkým nárůstem výkonu a výkonem 180 koní. Jako u všech podobných silných malých motorů přeplňovaných turby se i v tomto případě spotřeba značně odvíjí od stylu jízdy. Pokud sílu agregátu využíváte, pojedete za nějakých 11 litrů i více. Ale když se udržíte ve dvoumístných rychlostech, jde to i za sedm.

Příplatková výbava nové Astry obsahuje moderní vymoženosti, jako hlídání dopravních značek omezujících rychlost a jízdního pruhu, adaptivní světlomety nebo v této třídě unikátní nosič dvou jízdních kol, který se vysouvá ze zadního nárazníku, za 15 000 korun.

***

DATA

Rozměry 4419x1814x1510 mm

Zavazadlový prostor 370 l

Hmotnost 1373–1590 kg

Motor přeplňovaný 4válec, 1,6 l

Výkon 132 kW (180 k)/5500 min-1

Toč. moment 230 N.m/2200 min-1

Provozní vlastnosti

Zrychlení 0–100 km/h 8,5 s

Nejvyšší rychlost 221 km/h

Komb. spotřeba 6,8 l/100 km

Cena 504 000 Kč

Autor: