Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Auto si zavolá pomoc k nehodě

Česko

O pět až deset procent může snížit nehodovost projekt eCall, který se testoval v Česku

PRAHA Řidič havaruje na málo frekventované silnici beze svědků. Je paralyzovaný, nemůže si ani přivolat pomoc. Přesto k němu za několik málo minut přijíždí záchranka a hasičský sbor a vyprošťuje ho z trosek automobilu.

Toto může být realita už za dva až tři roky. V té době by měl v České republice začít fungovat celoevropský projekt eCall.

Jedná se o technologii palubního tísňového volání, která je v Evropě známá už zhruba deset let. Pracuje na principu palubní jednotky, která v případě havárie vyšle přes SIM kartu informace o nehodě na místní „call centrum“ hasičské služby a odtud i k dalším záchranným složkám. Řidič může toto „tísňové volání“ aktivovat, v případě, že toho nebude schopen, se spustí samo, například prostřednictvím senzorů na airbagu.

Hasiči, záchranka i policie budou tak hned vědět, kde se nehoda stala, v jakém směru řidič jel i jak je nehoda vážná. Přes satelitní GPS navigaci jsou schopni určit polohu havarovaného vozu a mohou k případu okamžitě vyjet.

O padesát až sto mrtvých méně Podle expertů by systém mohl na silnicích ušetřit každoročně pět až deset procent ztrát na lidských životech. Což je mezi padesáti a sty životy ročně. „V počtech obětí dopravních nehod jsme v Evropě pod průměrem,“ řekl k tomu náměstek ministerstva dopravy Emanuel Šíp. Letos už zemřelo v Česku za volantem 936 lidí, minulý rok to bylo 1063 mrtvých a okolo 22 tisíc zraněných. Systém eCall by měl být součástí nepovinné výbavy aut od roku 2010 nebo 2011. Ministerstvo dopravy zatím neuvažuje, že by jeho používání přikázalo zákonem. Někteří automobilisté eCall ale příliš nevítají. „Mělo by se zvážit, jestli se mají auta vybavovat tímhle zařízením, nebo spíše posílit hlásiče na dálnici,“ upozorňuje Václav Špička z Autoklubu ČR na sloupky na dálnicích, pomocí kterých lze přivolat pomoc. „V případě, že si ale řidič nemůže přivolat pomoc, by to užitečné být mohlo,“ myslí si Špička.

Podle Luďka Prudila z generálního ředitelství hasičů by ale systém mohl pomoci i těm, kdo například dostanou za volantem infarkt či mrtvici nebo třeba uvíznou ve sněhu a hrozí jim umrznutí.

E-Call je projektem, na kterém se podílí všechny členské státy Evropské unie. U nás ho prosazuje ministerstvo dopravy společně s ministerstvem vnitra. Výběrové řízení na technickou realizaci projektu vyhrála společnost Telefonica O2.

O projekt měla zájem i firma eCall Czech, která na svých internetových stránkách službu nabízí na komerční bázi. TV Nova však už v říjnu zjistila, že společnost zmizela s milionovými dluhy. Spojitost firmy s projektem eCall odmítl i mluvčí hasičů Petr Kopáček. „Jedná se jen o soukromou firmu, která vycítila příležitost na této půdě,“ řekl LN Kopáček.

***

Jak systém funguje V případě havárie vysílá palubní jednotka v autě spojení na tísňovou linku pomocí čísla 112. Vysílání má dvě části - datovou a hlasovou.

místo havárie (1)

převaděč signálu

hlasové volání informací o nehodě na linku 112

call centrum linky 112 (2)

fakta o nehodě

operační střediska hasičů, záchranky, policie (3)

fakta o nehodě

operační jednotky záchraného systému vyjíždějící k havárii

fakta o pacientovi

nemocnice

pozice záchranných jednotek vzhledem k místu nehody

satelity GPS, které určují polohu nehody

Datová část vysílá aktuální informace o havárii (1) (například, kde se nehoda stala, v jakém směru auto jelo, rozsah poškození, jestli řidič komunikuje nebo ne). Data jdou mobilní sítí do call centra linky 112 (2) a odtamtud na operační střediska složek záchranné služby - k hasičům, ale i k záchrance a policii (3). Na základě informací, které se takto dostanou, vyjíždějí k případu.

Hlasová část je důležitá, pokud je řidič schopný komunikace. Pak může sdělit pracovníkům call centra více informací(počet osob v autě, rozsah zranění, atp.).

E-Call je projektem, na kterém se podílí všechny členské státy Evropské unie

Autor: