Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Automobilka Saab končí, prodej zkrachoval

Česko

DETROIT Automobilka Saab Automobile, jedna z nejznámějších švédských značek, po 62 letech existence definitivně končí.

Její majitel, největší americká automobilka General Motors (GM), včera oznámil, že zahájil postupnou likvidaci švédské automobilky poté, co zkrachovala snaha o její prodej nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker.

Při jednání se společností Spyker o prodeji Saabu se podle GM objevily problémy, které nebylo možné vyřešit. GM se snažilo nalézt kupce pro dlouhodobě ztrátový Saab od ledna. Vážným zájemcem o koupi automobilky byl švédský výrobce luxusních vozů Koenigsegg, který však od transakce minulý měsíc odstoupil. Zájem o Saab dříve projevila rovněž americká skupina Renco.

„Litujeme, že jsme nebyli schopni dokončit transakci se Spyker Cars,“ uvedl ve svém prohlášení Nick Reilly, prezident evropské pobočky GM Europe. „Budeme úzce spolupracovat se Saabem, abychom ukončili fungování firmy řádně a zodpovědně. Nejedná se o bankrot nebo nucenou likvidaci. V důsledku toho očekáváme, že Saab uspokojí všechny své pohledávky včetně plateb dodavatelům,“ píše se v prohlášení. GM zároveň zdůrazňuje, že Saab bude i po své likvidaci nadále poskytovat servis a náhradní díly.

Některá aktiva Saabu se GM nicméně podařilo prodat. Tento týden uzavřela GM dohodu o prodeji duševního vlastnictví a technologie výroby včetně motoru a převodovky sedanů 9-5 a 9-3 a část vybavení na výrobu těchto modelů s čínskou společností Beijing Automotive Industry Holdings Corporation (BAIC). Čínská firma hodlá tyto automobily vyrábět v Číně pod svou vlastní značkou.

Pokračování na straně 15

Dokončení ze strany 13

Značku Saab by podle agentury DPA mohl zachránit pouze kupec, který by se objevil v průběhu ukončování jejích aktivit. „Jsme stále otevřeni nabídkám,“ uvedl mluvčí GM. Samotná GM se však již na hledání zájemců nehodlá aktivně podílet. V současnosti Saab zaměstnává zhruba 3400 lidí, kteří začnou v lednu dostávat výpovědi.

Saab byl posledních dvacet let téměř nepřetržitě ztrátový. Celosvětový prodej jeho aut zatím v letošním roce podle agentury DPA klesl o 65 procent, na méně než 50 000 vozů. V Evropě se prodej v období od ledna do listopadu snížil o 59 procent, na 25 tisíc.

V Česku letos prodej nových vozů Saab klesl o třetinu, na 48 aut. Podle jednoho z prodejců bude tuzemská prodejní síť zřejmě dodávat již jen objednané vozy. Servis a dodávky náhradních dílů pro tuzemské majitele by měla servisní síť zajišťovat i nadále.

GM před několika měsíci opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem „nové GM“ je americká vláda, která poskytla na záchranu podniku nejvíce peněz.

GM již letos nevyšel pokus o prodej značky Saturn firmě Penske Automotive Group. Automobilka se proto rozhodla, že výrobu vozů značky Saturn ukončí a postupně rozpustí i její distribuční síť.

GM donedávna plánovala rovněž prodej německé divize Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank. Automobilka se ale nakonec rozhodla, že si Opel ponechá a provede jeho restrukturalizaci sama.

***

Konec automobilové legendy První evropská značka, která padla s krizí

Švédská auta Saab se proháněla na českých silnicích i v dobách socialismu. Prodával je Tuzex.

Firma má dlouhou historii.

1937 Vznik Saabu jako firmy vyrábějící letadla.

1950 Začátek výroby automobilů.

První tři roky se prodávala pouze zelená auta, firmě zbyla barva z války.

1969 Na trh přichází nejslavnější model 99. Do roku 1984 se ho vyrobilo skoro 600 tisíc kusů.

1989 Polovinu firmy, která horko těžko přežila osmdesátá léta, kupuje GM.

2000 GM získává celou společnost. 2009 General Motors nabízí Saab ke koupi. Nikdo ho nechce.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!