Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Automobilový trh se pomalu vzpamatovává

Česko

BERLÍN Největší automobilové trhy světa zažily během posledního roku v důsledku ekonomické recese katastrofální propady, v posledních měsících se z nich však s pomocí vládních podpor začaly vymaňovat. Vyhlídky automobilek ale nejsou nijak příznivé, protože krize kvůli vládní pomoci nijak nepřispěla k řešení hlavního problému sektoru, jímž jsou obrovské přebytky kapacit zejména v Evropě. Krize vyspělých trhů vynesla do popředí Čínu, která se letos zřejmě stane největším trhem automobilů na světě.

Americký trh nových osobních a lehkých užitkových automobilů začal klesat již v roce 2007 a loni propad akceleroval na 18 procent, nejvíce od roku 1974. Prodej klesl z předloňských 16,1 milionu na 13,2 milionu vozů a tempa meziročního propadu od loňského léta dosahovala 30 až 40 procent. V červenci však prodej v USA díky zavedení šrotovného dosáhl letošního maxima a v srpnu stoupl poprvé od října 2007.

Analytici i výrobci aut však varují, že po srpnovém růstu prodej ve zbývajících měsících roku opět klesne, protože lidé využitím šrotovného nákupy aut jen o něco urychlili. Letos podle odhadů spadne prodej automobilů na americkém trhu asi o čtvrtinu na zhruba deset milionů, hluboko pod průměrných 17 milionů z první poloviny tohoto desetiletí.

Evropský trh automobilů v loňském roce klesl o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů v nejhlubším propadu za 15 let. Pokles začal na jaře 2008 kvůli prohlubující se finanční krizi a nástupu recese a později výrazně zrychloval až na lednové meziroční tempo 27 procent.

Díky zavádění programů šrotovného v řadě zemí v čele s Německem začal propad letos zpomalovat a skončil v červnu, kdy trh vykázal první růst po 14 měsících. V posledních dvou měsících prodeje pomocí oživování ekonomiky rostou asi tříprocentními tempy.

Japonský trh, který byl ještě před dvěma lety z jednotlivých zemí druhý největší na světě, letos klesá již šestý rok po sobě a zažívá nejdelší šňůru klesajícího prodeje aut v historii země. I zde se však v poslední době situace již stabilizuje a prodeje začínají ožívat.

Odbyt vozů v Japonsku se loni dostal na 3,2 milionu vozů, nejníže za 34 let. V roce 1990 přitom dosáhl prodej automobilů v Japonsku 7,8 milionu. Od konce roku 2008 klesal prodej vozů v Japonsku vysokými dvoucifernými tempy, přesahujícími až 30 procent. V lednu odbyt sestoupil na 37leté minimum, necelých 175 000 vozů. Propad se začal zpomalovat v květnu a v srpnu již trh zaznamenal první nárůst po 13 měsících. Japonská vláda podporuje nákup nových vozů výrazně sníženými daněmi a v létě zavedla program šrotovného.

Novým gigantem světového automobilového trhu se stala Čína. Loni se zde růst prodeje zpomalil na 7,3 procenta ze 22 procent v roce 2007. Ke konci loňského roku sice čínský trh klesal, přesto se mu v lednu podařilo odsunout Spojené státy z pozice největšího trhu světa. Experti očekávají, že Čína brzy předstihne USA i v celoročním prodeji.

Od února již čínský trh roste, v březnu dosáhl odbyt rekordní měsíční úrovně 1,1 milionu a v posledních měsících tempo růstu akcelerovalo na 70 až 90 procent. Také Čína od počátku tohoto roku poskytuje automobilovému trhu podporu, zejména formou nižších daní.

Propad poptávky podle týdeníku The Economist zdůraznil hlavní problém odvětví, tedy přebytek výrobních kapacit. Krize to ještě zkomplikovala, protože vlády přispěchaly na pomoc neperspektivním automobilkám, takže krize proti očekávání nevedla ke krachu žádné velké automobilky.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!