PRAHA Češi jsou již finančně jistí sami sebou. Začali proto opět kupovat auta na dluh. Pocítily to i leasingové společnosti. Osobní automobily se tak na leasing kupují ze všeho nejvíce. Počet uzavřených smluv na osobní auta předčil i stroje a ostatní zařízení, stejně jako nákladní automobily. V první polovině letošního roku tak byl osobní automobil předmětem každé třetí leasingové smlouvy.
Zatímco loni se během prvních šesti měsíců uzavřelo 6600 smluv, v letošním prvním pololetí 8125. Z toho leasingové smlouvy na nové automobily představují 94 procent z celého objemu. V prvním pololetí loňského roku nová auta představovala necelých 90 procent.
Velký zájem o nové i ojeté vozy hlásí společnost Autoleasing. Nejúspěšnějším měsícem ve financování nových vozů byl podle ní v prvním pololetí letošního roku jednoznačně červen.
Klienti uzavřeli se společností smlouvy za více než 115 milionů korun. Vysvětlení je jednoduché – firmy totiž na poslední chvíli pořizovaly služební automobily, aby využily možnost zrychleného odpisu vozidel.
Společnosti žadatelům tolik nevěří Celkový objem leasingových smluv přitom meziročně za první pololetí poklesl o 16,6 procenta.
Leasingové společnosti totiž ještě nejsou takoví optimisté jako čeští zákazníci. Stále žadatelům tak úplně nevěří, že dokážou dostát svým závazkům a platit pravidelnou částku za pořízenou věc. Smlouvy proto i odmítají.
Dalším důvodem je i to, že některé leasingové projekty nevyhovují parametrům obezřetného leasingového trhu. Osobní automobily tak představují jediné oživení leasingového trhu.
Zatímco podíl nákladních a užitkových automobilů dlouhodobě klesá, osobní automobily výrazně navýšily svoji dominanci o téměř deset procent.
„Objem leasingu osobních vozů v prvním pololetí 2010 dosáhl 6,2 miliardy korun a meziročně vzrostl o více než 800 milionů. Jeho podíl na celkovém leasingu movitých věcí se z 23,8 procenta v prvním pololetí 2009 zvýšil na 33,2 procenta,“ říká Jiří Pulz, tajemník České leasingové asociace.
Veškeré leasingové společnosti podle odhadů České leasingové a finanční asociace utratily za stroje, zařízení, IT technologie a dopravní prostředky v souhrnu za prvních šest měsíců letošního roku 19,4 miliardy bez daně.
Zvětšuje se podíl operativního leasingu Historicky leasingy kulminovaly v roce 2007. V dalších letech se projevily důsledky finanční krize velkých trhů a domácí ekonomické recese. „V prvním pololetí však došlo k meziročnímu nárůstu počtu leasingů osobních vozů o téměř 1200 smluv,“ říká Pulz.
Kromě neustále rostoucího podílu osobních automobilů roste i podíl operativního leasingu. Tedy leasingu, kdy si plátce vůz jenom pronajímá a nikdy se nestane jeho vlastníkem. Tento způsob nejčastěji využívají firmy při nákupu služebních automobilů.
Podíl operativního leasingu na celkovém objemu dosáhl v prvním pololetí 27,3 procenta oproti 26 procentům v prvním pololetí 2009.
„Jde o dlouhodobý trend odrážející vývoj na evropském leasingovém trhu. Stále více podnikatelů volí operativní leasing jako nástroj outsourcingu nenosných a obslužných agend,“ tvrdí Pulz.
Graf