Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Autoprůmysl ožívá díky slevám

Česko

Vozy se prodávají výrazně levněji, aby se trh oživil. Strategie v Česku zatím vychází, vyrobilo se víc aut

PRAHA Počet vyrobených osobních automobilů za prvních devět měsíců letošního roku v České republice se přehoupl přes 800 000. Vyrobilo se v porovnání s minulým rokem o 92 tisíc aut více. „Nárůst výroby vozidel v Česku je potvrzením trendu postupného hospodářského oživení u nás i našich největších odběratelů. Výrobci osobních vozidel dokázali zvýšit výrobu, i když už nemohou těžit ze šrotovného jako v předchozím roce,“ říká Jiří Zouhar, vedoucí Automobilové expertní skupiny PricewaterhouseCoopers. V minulém roce pomáhaly autoprůmysl oživovat vlády jednotlivých zemí, které odsouhlasily šrotovné. Na letošní rok ale podobné vládní stimuly připravené nebyly, a automobilky si proto musely poradit samy. Vyšší prodeje se jim podařilo zařídit enormním zlevněním svých modelů.

„Výrobci osobních aut čelí tlaku na ceny svých modelů a udržují zájem zákazníků ve velké míře díky cenám,“ říká Zouhar.

Zlevňování namísto šrotovného Za stejnou cenu prodávaly automobilky dříve modely o úroveň nižší. Tlak na cenu se neodráží jenom na automobilkách, ty totiž současně zvyšují tlak na své četné dodavatele.

Tato strategie může být podle odborníků dlouhodobě šibeniční. „Do budoucna budou muset automobilky vyřešit ziskovost zejména malých modelů, přizpůsobit své modely a především přijít s novými modely, za něž budou zákazníci ochotni zaplatit více peněz,“ dodává Zouhar. Z českých automobilek zaznamenala nejrazantnější nárůst nošovická Hyundai Motor Manufacturing Czech. Ta vyrobila o 84 procent více automobilů než v loni, což představuje zvýšení produkce o 66 tisíc aut. Škoda Auto zvýšila produkci o více než 27 tisíc automobilů. Pouze v kolínském TPCA výroba aut mírně poklesla. Vyrobilo se o 900 méně automobilů.

Zvyšování produkce se dočkali i výrobci nákladních automobilů.

V období leden až září roku 2010 bylo vyrobeno 934 nákladních automobilů. To představuje nárůst výroby o 18 procent. Nárůst zaznamenaly jak firma Avia Ashok Leyland Motors, tak Tatra Kopřivnice. Oproti tomu výroba autobusů v letošním roce poklesla. Vyrobilo se o 375 autobusů méně než ve stejném období roku 2009, pokles představuje více než 17 procent. K poklesu výroby došlo u všech tuzemských výrobců autobusů – Iveco Czech Republic, SOR Libchavy, Tedom a KH motor Centrum Opava.

Obecně se ale věří, že český automobilový průmysl ožívá, na jak dlouho, to si zatím málokdo troufne odhadovat. „Prozatím očekáváme za celý letošní rok a v následujícím roce růstová čísla.

Jak budou vysoká, bude záležet na rychlosti oživení ekonomiky a důvěře zákazníků, že toto oživení je trvalé. Podle dostupných informací by tuzemská produkce za rok 2010 měla překonat jeden milion vyrobených vozidel,“ uzavírá Jiří Zouhar.

Autor: