Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Bakterie z laku na vlasy

Česko

TOKIO Japonští „sběratelé“ bakterií se dočkali velice zajímavého úlovku na nečekaném místě.

Kosmetika všeho druhu bakteriím neposkytuje zrovna přátelské prostředí, ale existují i produkty, které růst určitých bakteriálních kolonií nedokážou potlačit. Na jejich seznam si zřejmě můžeme překvapivě zařadit i lak na vlasy, ve kterém mikrobiologové z Japan Collection of Microorganisms objevili zcela nový druh bakterie. Navrhují pro něj jméno Microbacterium hatatonis.

Jedná se o aerobní (tedy na kyslíku závislou) bakterii tyčinkovitého tvaru, která nejlépe roste v neutrálním pH při teplotě 30 stupňů Celsia. Analýza jejího genetického materiálu i chemických sloučenin ukázala, že tato obyvatelka laku na vlasy představuje zcela nový druh rodu Microbacterium. Jestli může být nebezpečný lidskému zdraví, je předmětem dalšího výzkumu.

Podle článku v International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology ovšem Microbacterium hatatonis není jedinou bakterií schopnou prosperovat v laku na vlasy. Vědci v něm totiž našli i jejího příbuzného Microbacterium oxydans, který byl až dosud známý jako kolonizátor nemocničního prostředí.

Další aktuality z přírody i vědeckých laboratoří dnes v 18 hodin v pořadu Natura na www.rozhlas.cz/leonardo