Neděle 26. května 2024, svátek má Filip
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bárta škrtl 12 silnic. Dráhy rozcupoval

Česko

Ministr dopravy Vít Bárta představil seznam staveb, které hodlá v nejbližších dnech kvůli nedostatku peněz zastavit. Ustanou prakticky všechny stavby na železnici – červenou dostalo 31 drážních projektů. Budovat se přestane také 12 rozestavěných silnic.

Dálnice škrty přežily.

PRAHA Tisíce aut a stovky kamionů tu projíždějí den co den přímo centrem města. Čtyřicetitisícová Česká Lípa proto už více než deset let opakuje jednu žádost: Chceme obchvat. Když už byly vidět první výsledky a dělníci zahájili stavbu mimoúrovňové křižovatky u Sosnové, přišlo včera obrovské zklamání. Ministr dopravy Vít Bárta totiž stavbu prvního úseku českolipského obchvatu zastavil. Vše kvůli nedostatku peněz a nutným škrtům v ministerském rozpočtu.

Stejný osud jako českolipský obchvat potkal ještě dalších jedenáct rozestavěných staveb a tři komunikace v přípravě. Nejvíce škrtnutých silnic je na Moravě. Vůbec nejhůře je na tom Moravskoslezský kraj, kterému Bárta odepřel pět staveb. Tři z nich, dvě ostravské přípojky na D47 a silnici z Ostravy do Opavy, navíc ministerstvo zastaví ve značně rozestavěné fázi. „Tyto stavby skončí tak, že je doslova opustí bagry,“ řekl Bárta.

Jeho rozhodnutí postižené kraje naštvalo. „Ministrovo rozhodnutí je špatné a nekoncepční. Zastavení jednotlivých staveb se vůbec neporovnávalo z hlediska ekonomické a ekologické situace v krajích,“ spílá ministrovi například primátor Opavy Zbyněk Stanjura (ODS).

Bárta se ale brání. Ministerstvo prý výběr pokračujících a zastavených staveb velmi zvažovalo.

Rozhodovaly tři faktory. Nechtělo zastavovat stavby těsně před dokončením, peníze muselo najít také na spolufinancování staveb hrazených z fondů EU a dostaví se rovněž silnice, které řeší nejhorší situaci v centrech obcí a měst.

Daleko hůře skončila železnice Bárta byl však na silnice ještě mírný. Původně totiž plánoval, že zastaví až 51 silničních staveb. Nakonec však na silnice přečerpal peníze, které ušetří na brutálních škrtech při výstavbě železnic.

Ta utrpí daleko více než silnice. Zastaveno bude 31 drážních projektů, což jsou téměř všechny železniční stavby. V prvních úvahách o škrtech přitom Bárta předeslal, že zastaví jen 14 staveb. Tvrdší postoj vůči železnici zaujal až poté, co Správa železniční a dopravní cesty nabídla výrazně menší úspory než Ředitelství silnic a dálnic. Za přesměrování peněz z drah na silnice sklidil Bárta okamžitě tvrdou kritiku. Pustila se do něj například ČSSD. „Omezením staveb železničních koridorů se akcentuje silniční kamionová doprava. Opět tím rezignujeme na přesun nákladní dopravy na železnice,“ řekl jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). Ze stejného důvodu se na Bártu zlobí i ekologická občanská sdružení.

***

Zastavené silnice

druh silnice /její číslo

velmi rozestavěné projekty

1 1/167 Skřečoň - Bohumín obchvat

2 11/56 Ostrava - Prodloužená Místecká, 2. stavba

3 11/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava a Ostrava

4 1 1/9 Sosnová - mimoúrovňová křižovatka

projekty pv počáteční fázi výstavby

5 1/149 Malenovice - Otrokovice

6 RR6 Lubenec - Bošov

7 RR7 Postoloprty - Bitozeves

8 11/11 Ostrava, prodloužení Rudné ulice

9 RR49 Hulín - Fryšták

10 RR1 napojení ulice Na radosti na pražský okruh

11 RR35 Hradec Králové - Opatovice

12 1 1/3 Čerčany, mimoúrovňová křižovatka Na Pyšelce

projekty pv přípravě

13 R4 RSkalka - křižovatka se silnicí 2/118

14 RR48 Frýdek Místek, obchvat

15 1 1/37 Chrudim, obchvat úsek Medlešice

projekty, pkteré se kvůli úsporám zpozdí

16 D8 DLovosice - Řehlovice

17 D D47 Bohumín - státní hranice

12 ROZESTAVĚNÝCH SILNIC A 31 TRATÍ MÁ STOP

Ministr dopravy Vít Bárta zastaví kvůli nedostatku peněz budování dvanácti rozestavěných silnic, tři další komunikace stopne ve fázi přípravy a u dvou dálnic oznámil jejich pozdější dokončení. Na železnici se práce zastaví prakticky úplně - červenou dostalo 31 staveb. Bárta tak razatně změnil své původní záměry. Původně totiž vyhrožoval zastavením až 51 staveb silničích a 14 drážních. Přelití peněz na silnice vyvětlil tím, že Správa železniční a dopravní cesty nenašla tolik úspor jako Ředitelství silnic a dálnic.

Autor: