Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bárta stavbaře nezlomil

Česko

Jednání stavebních firem s ministrem Bártou nemají závěr, stavebníci nechtějí slevovat

PRAHA První osobní jednání ministra dopravy Víta Bárty a šéfů velkých stavebních firem skončil patem. Bárta dál po firmách požaduje levnější výstavbu silnic, manažeři však s žádnými slevami nepřišli. A možná ani nepřijdou.

Bárta dal podnikům najevo, že pokud nebudou ochotny stavět levněji, některé stavby ministerstvo úplně zastaví. Firmy mají čas na rozmyšlenou do pondělí, v pátek 13. srpna pak chce ministr zveřejnit seznam staveb, které přestane financovat.

„Byli jsme vyzváni k tomu, abychom do pondělka předložili úspory, kterých jsme schopni dosáhnout na rozestavěných projektech,“ řekl LN Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic a jednatel společnosti Swietelsky stavební.

„Obě dvě strany se dohodly na snižování nákladů na dopravní infrastrukturu. Bylo to však zatím první jednání, další vývoj budeme probírat v úterý,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Stavebníci analyzují náklady Stavbaři jsou však z jednání rozpačití a zatím provádějí analýzy, zda vůbec budou moct jít s cenou dolů. „V tomto momentě potřebujeme čas na analýzu. Zatím jsme však na začátku, a proto zaujímat jakékoli stanovisko je předčasné,“ říká ředitelka komunikace společnosti Skanska Lucie Nováková.

„Dostali jsme nějaké náměty k řešení, musíme se nad tím ještě zamyslet,“ řekl Pavel Pilát, generální ředitel Metrostavu.

Nejistě se vyjádřila i společnost Eurovia s tím, že návrhy bude teprve právně a ekonomicky analyzovat se všemi důsledky.

Podle neoficiálních zdrojů však stavební firmy nebudou příliš ochotny jít s maržemi dolů, protože pracují s marží tři až pět procent a nemají kam s cenami ustupovat. Podobný názor zastává i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. „Spořit by měl především stát na výkupech pozemků, projektové přípravě nebo územním řízení,“ řekl dříve Matyáš.

Žádné splátky nebudou Zástupce stavebních firem však zaskočilo, že ministr zavrhl možnost rozvolněného financování. V neděli v pořadu ČT totiž slíbil, že pro stavbaře zváží možnost splátkových kalendářů. „Poradci zřejmě upozornili ministra, že to není dobrý nápad,“ říká Čížek. „Je pravda, že jsme tuto možnost zatím vyloučili,“ potvrdil LN Hanzelka s tím, že v dohledné době se o rozvolněném financování ani neuvažuje.

Co na včerejším jednání podle Čížka dále nezaznělo, je právní stránka. Na řadu ještě nezahájených staveb totiž mají společnosti již uzavřené smlouvy. Firmy se proto brání, že stát nemůže jednostranně měnit podmínky smluv.

Stavební firmy se nicméně s Bártou dohodly na pokračování schůzek. Další jednání budou probíhat v úterý 10. dubna. „Ačkoli existuje seznam potenciálních staveb, které budou zastaveny, je ještě mnoho faktorů, které finální výběr ovlivní,“ řekl Hanzelka.

Podle něj bude ministr jednat ještě s hejtmany, odborníky z vysokých škol a členy hospodářského výboru sněmovny a přihlédne k jejich názorům.

Podle předběžných odhadů se však v tomto a příštím roce zřejmě nedokončí 51 dopravních staveb. Je mezi nimi například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, spojení Českých Budějovic s Rakouskem nebo třeba obchvat obce Líbeznice severně od Prahy.

***

PÁTEK 13. ROZHODNE

Stavbaři mají ministerstvu předložit v pondělí plán úspor, kterých jsou schopni dosáhnout na rozestavěných projektech. V pátek 13. ministr Bárta zveřejní definitivní seznam projektů, které budou zastaveny. Jednání firem s ministrem však mají pokračovat, další schůzka je naplánována na 6. září.

Autor:

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...