Středa 19. února 2020svátek má Patrik 2 °C občasný déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Bém si myje ruce. Z miliardového prodražení Blanky viní Svobodu

Pavel Bém na tiksové konferecni k tunelu Blanka v červenci 2010. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pavel Bém na tiksové konferecni k tunelu Blanka v červenci 2010. | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

PRAHA Desetimiliardové prodražení tunelu Blanka rozpoutalo politickou bitku. Pustilo se do sebe nynější a minulé vedení hlavního města. Hlavní bod sváru je jasný: kdo za prodražení stavby může.

Silná slova volil především exprimátor Pavel Bém. "Prodloužení výstavby tunelového komplexu vnitřního městského okruhu považuji za fatální selhání nového politického vedení města," komentoval na serveru Novinky.cz rozhodnutí současného primátora Buhuslava Svobody. Ten totiž připustil, že kvůli obřímu nedoplatku bude nutné stavbu protáhnout až do roku 2014.

Ještě ostřeji se Bém pustil do sociálnědomokratického radního pro dopravu Karla Březiny, který prohlásil, že právě Bém zastupitele dlouhodobě ujišťoval, že se stavba nijak neprodraží. "Slova náměstka Březiny pouze potvrzují jeho nekompetentnost vyrovnat se nejspíše s nejtěžším resortem - dopravou," popíchl Březinu Bém.

"Já pracuji ve prospěch Pražanů, a to s fakty, která jsou neúprosná. Ani za jedinou korunu, která se má zaplatit navíc za stavbu Blanky, nemůže současná rada ani já jako radní pro dopravu," kontroval radní Březina.

Bém včera opět zopakoval, že jediné prodražení stavby spočívá ve změně technologie ražby po posledním propadu tunelu u Prašného mostu. Žádné jiné prodražení nepřipustil. Toto tvrzení však popírá padesátibodový dokument z dílny Odboru městského investora, který vyjmenovává všechny práce navíc. Většinu seznamu, který nyní hodlá vedení města analyzovat, tvoří stavby, které si Praha na Metrostavu dodatečně nárokovala. Aniž by je původně zahrnula do smlouvy. Podle odborníků na dopravní stavby se tím zachovala značně neekonomicky. Stavitel, tedy Metrostav, totiž mohl cenu jednotlivých položek snáze zvýšit. "Stavební firmy samozřejmě vítají, když se objeví nějaké položky, které chce investor navíc. Jejich cena se totiž stanovuje za pochodu a zpravidla to umožňuje, aby si za ně stavitel napočítal víc peněz, než kdyby byl vázán smlouvou," řekl LN expert na dopravní stavby František Lehovec.

Ten kritizoval i postup při výstavbě Trojského mostu, na který mělo podle něj město vypsat oddělené výběrové řízení a nezahrnovat ho do výstavby Blanky. Kdyby totiž vypsalo samostatný tendr, most by postavilo výrazně levněji a nemuselo kývnout na diktát Metrostavu. O zakázku by totiž soupeřilo více firem s konkurenčními cenami. "Dopředu se vědělo, že most se bude měnit, a stejně byl zahrnut do tendru. A to zcela účelově," dodává k tomu zdroj dobře obeznámený z výstavbou tunelu Blanka a jeho částí.

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vratislav Kulhánek v lednu 2020 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Parkuj na modré | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Popularizátor vědy, novinář a pedagog Jan Tůma vynalezl v 60. letech výukový... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?