* OTÁZKA ČTENÁŘE Vrátil jsem do 14 dnů výrobek koupený přes internet. Obchod mi nevrátil celou částku - 300 Kč si strhli prý za to, že jsem zboží vybalil. Výrobek jsem nepoužil ani nepoškodil a vrátil v původní, pouze rozlepené krabici. Mám nárok na doplacení zbývajících peněz?
ODPOVĚĎ IVANY PICKOVÉ Postup firmy není správný. Podle § 53 odst.7 občanského zákoníku byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od ní odstoupit bez uvedení důvodů a bez sankce do 14 dnů od převzetí plnění. Když své právo uplatní, dodavatel má podle § 53 odst. 10 obč. zák. právo jen na náhradu skutečných vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Zároveň musí vrátit zaplacenou částku do 30 dnů od odstoupení.
Jde tedy o bezdůvodné obohacení prodávajícího. Za něj se podle § 451 odst. 2 obč. zák. považuje majetkový prospěch získaný plněním bez právního důvodu, plněním z neplatného právního úkonu nebo plněním z právního důvodu, který odpadl, jakož i prospěch získaný z nepoctivých zdrojů.
Doporučuji poslat prodejci doporučený dopis s dodejkou nazvaný „Poslední pokus o smír před podáním žaloby“. V něm požadujte vrácení peněz a uveďte, že znáte svá práva a jste připraven je bránit, a to i soudně. Uveďte, že v tom případě nebudete požadovat jen vrácení částky, ale i náhradu nákladů řízení a zastoupení.
O autorovi| IVANA PICKOVÁ, autorka je mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů ČR