Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Bezpracné autoškoly mají skončit

Česko

Nekalé praktiky v autoškolách by měly zastavit speciální jízdy, pevně definovaná zkouška a řidičák na zkoušku

PRAHA Stačila minuta a půl, několik koleček po parkovišti, a novopečený motorkář složil závěrečnou zkoušku v autoškole. Takhle se dělá řidičák v Liberci. Na základě tajně natočeného videa na to jako první upozornila MF DNES.

Liberecký případ ale není v České republice zdaleka jediný. Podobných zkoušek bez zkoušení se v Česku udělují desítky. Podle informací LN se proto výuka a závěrečné zkoušky mladých motoristů značně zpřísní.

Podle Stanislava Humla, dopravního odborníka Věcí veřejných a šéfa meziresortní dopravní komise, která bude vládě překládat nové dopravní zákony, je nutné, aby bylo při závěrečné zkoušce jasně definováno, co musí uchazeč splnit. Ke zkoušce by byl navíc připuštěn jen tehdy, pokud by prokázal, že absolvoval takzvané speciální jízdy v autoškole. Ty by obsahovaly například jízdu po dálnici, na světelné křižovatce či na kruhovém objezdu. Tyto speciální jízdy by museli mít za sebou všichni uchazeči o řidičský průkaz. Nehledě na to, zda dělali autoškolu v malém, či velkém městě. Česko by tak vlastně opsalo model německých autoškol. Podle autoškolských expertů by se tím i zastavil odliv žáků z velkých měst na vesnici, kde je výcvik mnohem jednodušší.

Dalším razantním krokem je takzvaný řidičák na zkoušku. „Navrhneme jeho zavedení. Plánujeme, že by řidiči měli absolvovat základní výcvik, aby se naučili auto ovládat. A dva roky nato druhou část zkoušky, která by jejich řidičské znalosti doplnila. Při současném modelu totiž často vyjdou z autoškoly naprosto neposkvrnění,“ říká Huml. Podle něj by neměla pro mladé řidiče platit žádná speciální represivní opatření, ale stejná pravidla jako pro ostatní šoféry. „Jediné, co by stálo za úvahu, je přijetí britského modelu, kde mladí motoristé ve zkušební době nesmí na dálnici,“ dodává expert.

Ještě větší revoluce by měla proběhnout ve výcviku mladých motorkářů. Ti by se měli naučit svůj stroj lépe ovládat. Ministerští odborníci se proto inspirovali v zahraničí a hodlají skoncovat s praxí, kdy sedí na motocyklu společně s žákem i instruktor, který ho jistí.

Namísto tohomají noví čeští motocyklisté jezdit sami. Nejprve na cvičišti a poté v ostrém provozu, kde budou v neustálém kontaktu s instruktorem, který pojede v autě za nimi. „Ten systém počítá s tím, že několik lekcí budou motorkáři jezdit na asfaltovém cvičišti. Tam si osvojí základní návyky jako rozjíždění, brzdění či stabilitu. Tato cvičební fáze by byla zakončena mezizkouškou, která by žákovi umožnila pokračovat v další části výcviku. Když by toto minimum nesplnil, tak by do ostrého provozu nesměl,“ popisuje uvažovanou novinku Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

V provozu by jel motorkář následován vozem svého instruktora. Ten by mu dával pokyny vysílačkou, a kdyby hrozil bezprostřední karambol, mohl by svému svěřenci vypnout na dálku zapalování.

Na motorkáře se však chystá ještě jedna novinka. Ministerstvo uvažuje o tom, že by se k motocyklu s výkonem nad 35 kW (objem motoru zhruba 500 ccm) mohli dostat jen lidé starší 24 let. Nyní mohou takové stroje osedlat už jednadvacetiletí.

***

JAK ZKOUŠET * České autoškoly musí se svými žáky absolvovat 28 hodin praxe. * Během této doby musí s budoucími šoféry natrénovat jízdu ve vysoké rychlosti, na víceproudé silnici či na světelné křižovatce. * Zejména v malých městech ale uchazeči o řidičák řadu těchto povinností nesplní. Instruktoři se s žáky také často domluví na snížení počtu hodin. Díky tomu klesá i cena kurzu. * Česko proto hodlá přijmout německý model. Ten předepisuje autoškolám takzvané speciální jízdy. Bez absolvování těchto jízd žák ke zkoušce vůbec nesmí.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.