Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Bílá elektromagie AGF

Česko

Jméno berlínské elektronické básnířky a hudební producentky Antye Greie Fuchs (nar. 1969) alias AGF u nás před pár lety znělo velmi zvučně. Alespoň ve spřízněných kruzích.

Byla jedním z prvních zahraničních umělců z oblasti experimentální elektroniky, které české vydavatelství Muteme přivezlo do Prahy, její třetí album Language Is The Most (2004) získalo cenu na festivalu Ars Electronica a audiovizuální koncert MiniMovies v divadle Archa patřil k nezapomenutelným zážitkům.

Od posledního alba Words Are Missing (2008) hladina zdánlivě utichla. AGF se poslední dobou víc než produkování vlastních alb věnovala zvukovým a konceptuálním projektům. Na umělecké residenci vytvářela kaligrafické básně v pojízdném karavanu po celém Japonsku, spolupracovala s manželem a otcem svého dítěte, německým minimal elektronikem Vladislavem Delayem, vydala společné album s Gudrun Gut – zakladatelkou labelu Monika Enterprise. Vytvořila také soundtrack k filmu Content známého režiséra Christophera Petita, který je asociativní roadmovie o 21. století. Rok 2010 završila spoluprací se skotským skladatelem Craigem Armstrongem na hudbě k divadelní hře Orlando podle knihy Virginie Woolfové.

Nové album Filter obsahuje devět skladeb, jež se pohybují rozostřenou zvukovou krajinou, kterou (a)rytmicky pulzují subbassové frekvence. Do toho zní hlas, rozsekaný do šeptavého rapu, ze kterého se občas vynoří digitálně zprocesovaný klavír či saxofon. I když jde o velmi precizní producentskou práci, AGF má dar nepřekombinovat – album působí čistě jako čerstvě napadaný sníh na poli, do kterého autorka vpisuje své vzkazy.

Texty AGF jsou opět velmi intimní a přitom komentují současnou informatickou společnost – přetrhaně mluví o pocitu (ne)bezpečí, definování zloby, stereovizích, evoluci, světě s vysokým rozlišením a v ozvěně se ptá, jestli nás ticho může zachránit.

Album Filter připomnělo komplexitu poetického hudebního i vizuálního světa, plného vzkazů na zdech a šepotu za zády, který AGF už několik let buduje s neutuchající důsledností a trpělivostí. Je tak bezesporu jednou z mála dnešních umělkyň, u jejichž popisu tvorby lze použít adjektiv jako vážná, fatální či sofistikovaná bez trpkého úšklebku.

Pokud existuje poezie v současné elektronické hudbě, AGF k ní dostala klíč. Poslouchat její nové album je totiž zážitek na pomezí meditace a zahrávání si s bílou magií a její autentická umělecká výpověď ostrovem zapomenuté citlivosti v hudebním světě, kde nejvíc “in” je ironie, záměrná triviálnost a svítivě růžové elasťáky.

***

AGF: Filter

AGF Producktion 2010

O autorovi| LENKA MORÁVKOVÁ, autorka je hudební publicistka

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!