Za vše mluví prostá čísla. V letech 2002 až 2007 na tuzemských závodech zahynuli dva diváci a šestnáct jich bylo zraněno. V letech 2008 a 2009 již automobily, které vylétly z trati, připravily o život šest lidí. V nemocnicích skončilo devět zraněných.
Přitom v poslední době se na oficiálních závodech zpřísnily pořadatelské podmínky. Nad množstvím amatérských akcí ovšem nemá nikdo pořádnou kontrolu. Pro závody platí vlastní regule, které určuje Federace automobilového sportu při Autoklubu ČR. Ta podle vlastních slov přijala řadu opatření, aby se podobným tragickým událostem předešlo.
Pokračování na straně 5
Dokončení ze strany 1
„My jsme po událostech v minulých letech přijali řadu opatření a velmi zpřísnili pořadatelskou službu. Osvědčilo se nám například, že tratě dopředu projíždějí ti nejzkušenější závodníci jako Roman Kresta a další,“ řekl včera LN generální sekretář autoklubu Radovan Novák.
Autoklub při závodech rozjel bezpečnostní kampaň Poslouchej svého pořadatele. Přesto se vloni v březnu při uznávané Valašské rallye odehrál incident, při němž slovenský závodník smetl otce s dvěma malými chlapci. Nikdo z nich nepřežil. Jak se později při vyšetřování nehody ukázalo, diváci stáli na zakázaném místě a byli opakovaně upozorňováni, aby z nebezpečné zatáčky odešli.
„Policie a státní zastupitelství proto celou věc odložily. Rok předtím se ale potvrdilo, že při rallye v Ostravě situaci nezvládli pořadatelé. Dva lidé byli odsouzeni na 15 a 18 měsíců,“ doplnil Novák.
Podle něj je ale v současné chvíli největší potíž s pořádáním množství amatérských závodů, nad kterými autoklub nemá žádný dohled.
V podstatě to funguje podobně, jako když si chcete zabrat komunikaci na postavení prodejního stánku. Místní samosprávy, správci silnic a policie akce podobné té v Berouně povolují bez větších obtíží.
„Chodil jsem v minulých měsících na ministerstvo dopravy, aby navrhlo úpravu, která by stanovovala náš dohled i nad těmito hobby závody. Vůbec jsem neuspěl. Pokoušíme se proto s pořadateli podobných akcí domluvit na účasti našich speciálně školených traťových inspektorů. Zatím se mi podařilo přesvědčit pouze dva pořadatele. Většina s námi odmítá komunikovat,“ doplnil Novák.
Pořadatelé se za tragédii omluvili Změnu zákona, která by nepřehlednou situaci mohla pomoci vyřešit, by mělo být schopno navrhnout právě ministerstvo dopravy. To se však k podobnému kroku doposud nerozhoupalo. „Není to naše věc. V době závodů se řidiči neřídí zákonem o provozu na pozemních komunikacích, nespadá to pod nás,“ uvedl včera mluvčí Karel Hanzelka.
Své by mohla udělat i místní policie. Závodníci totiž často používají obyčejná vozidla, a nikoli upravené speciály. Proto by jejich technickou způsobilost mohli policisté klidně zkontrolovat.
Pořadatele tradičního závodu do vrchu z Berouna do Chýně, při kterém v sobotu zahynula čtrnáctiletá dívka, se LN včera nepodařilo telefonicky zastihnout.
Na své webové stránce zveřejnili oficiální prohlášení, ve kterém vyjadřují lítost.
„To místo nejevilo známky nebezpečného prostoru pro přihlížející účastníky. Diváci měli dostatečný výhled na projíždějící vozidla. Po dobu desetiletého působení Triola cupu nikdy k ničemu obdobnému nedošlo. Vždy je dbáno na bezpečnost jezdců i diváků. Pořadatel vyjadřuje hlubokou soustrast rodině, přátelům a všem pozůstalým,“ napsal ředitel závodu František Pišta.