Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Česko

Kandidáti na Hrad vytáhli billboardy. Ukázali je už Nerudová, Pavel i Babiš

Billboard Danuše Nerudové před prezidentskou volbou foto:  Petr Topič, MAFRA

Zatímco Danuše Nerudová se na billboardu před volbou nové hlavy státu snaží přesvědčit voliče, že je změna, která nastartuje Česko, generál Petr Pavel, že vrátí Česku řád a klid, a bývalý premiér a šéf ANO Andrej Babiš se představuje jako krizový manažer, který je akční. Voliči už mohou vidět billboardy tří největších favoritů volby prezidenta.
  15:13aktualizováno  18:09

Billboard Nerudové je zatím „na zkoušku“ jen jeden, v Praze u Thomayerovy nemocnice v Krči. S plným využitím této části kampaně počítá její tým v prosinci. Billboardy považuje za standardní součást kampaně, jejich roli nechce podcenit, ale ani ji nijak nepřeceňuje.

„Důležité jsou pro mě osobní setkání s lidmi a také otevírání témat, která jsou komplexnější, než aby se odpověď vešla na heslo na billboard,“ vzkázala bývalá rektorka Mendelovy univerzity v Brně Danuše Nerudová.

„Billboardy a další offline plochy jsou pro nás standardní součástí kampaně, které slouží k oslovení lidí, kteří se tolik nepohybují na internetu,“ uvedla Eva Hromádková, mluvčí kampaně generála Petra Pavla. V téhle chvíli visí jediná verze billboardů, ale z jejího vyjádření vyplynulo, že Pavlův tým počítá s tím, že se objeví i inovované verze - ještě s jiným vzkazem voličům.

Billboardy Andreje Babiše jsou k vidění ve více verzích - jedna představuje bývalého premiéra a šéfa ANO jako „akčního“ muže, druhá jako „krizového manažera“, který vyřeší problém. Další dva motivy Babišovy kampaně jsou - „pomáhá lidem“ a „nebojí se mocných“.

„Billboardy jsou tradiční součástí kampaně, ale zdaleka ne tou nejdůležitější. Tou jsou výjezdy do regionu za lidmi, debaty s nimi nebo například noviny. Jaké další verze billboardu chystáme, to je součástí strategie, kterou dopředu nikdy neprozrazujeme,“ sdělil iDNES.cz Babišův spolupracovník Vladimír Vořechovský.

Billboardy mají i Bašta a Janeček

Na billboardy, tedy předvolební klasiku v době, kdy se už významná část kampaní přesunula na internet a na sociální sítě, vsadil i poslanec hnutí SPD Jaroslav Bašta, jehož předvolebním heslem je „Mír a normální život. Ne válku a bídu“.

„Billboardy jsou po celé republice na klíčových místech jednotlivých regionů. Tento týden počítáme s roznosem letáků do schránek,“ sdělila iDNES.cz mluvčí SPD Barbora Šťastná.

Billboardy s heslem „Svoboda i odpovědnost“ má i podnikatel a matematik Karel Janeček. „Billboardy považuji za potřebnou část mé kampaně, protože plní svou nepostradatelnou roli v rámci celkového mediálního mixu. Kromě klasických billboardů používám i další formáty, jako jsou osvětlené bigboardy, LED obrazovky, světelné rámečky, polepy aut a další,“ uvedl Janeček.

Někteří kandidáti zatím billboardy nemají. „Zatím můžeme o nasazení billboardů jen uvažovat,“ sdělil Jan Štoll, mluvčí předvolebního týmu šéfa odborové centrály ČMKOS Josefa Středuly. Podle Karla Křivana, který jako píárista pomáhá bývalému rektorovi Univerzity Karlovy Tomáši Zimovi, nějaké billboardy budou, ale až v prosinci. „Ano, počítám s nimi. Jsou součástí prezentace,“ napsal iDNES.cz v esemesce Zima.

„Bude to záviset na penězích, které se nashromáždí na transparentním účtu. Zatím nemáme ani jeden billboard,“ uvedl pro MF DNES senátor Pavel Fischer. „Nemyslím si, že by billboardy nějak přispívaly k odpovědnému rozhodování voličů. Spíš naopak,“ tvrdí i další prezidentský kandidát Marek Hilšer.

Před prvním kolem prezidentské volby 13. a 14. ledna mohou kandidáti utratit maximálně 40 milionů korun, postupující do případného druhého kola volby, které má být o čtrnáct dnů později, dalších maximálně 10 milionů korun.