Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Bionafta zatěžuje auta Bionafta zatěžuje auta

Česko

Nový zákon nařizuje používat dražší palivo, které může poškodit motory Nový zákon nařizuje používat dražší palivo, které může poškodit motory

PRAHA Automobilům jezdícím na naftu mohou hrozit technické problémy. Od soboty se v Česku musí prodávat nafta obsahující biosložky. A ty mohou podle odborníků poškodit motor. „Ze zákona to sice dané je, ale pro motory, zvláště ty dieselové, to moc dobré není,“ říká specialista na motory z mladoboleslavské Škody Auto Zbyněk Dráb.

Výrobci musejí podle nového zákona do nafty přidávat metylester řepkového oleje tak, aby měl v celkovém objemu nafty dodávané na trh podíl dvě procenta. Podíl biosložky se bude dále zvyšovat. Vroce 2009 má činit čtyři a půl procenta. „I těch pět procent biosložky může mít negativní vliv na životnost celého motoru. Celý systém se zanáší, hlavně dostává zabrat systém vstřikování, protože nafta není úplně čistá,“ tvrdí Lubomír Šubrt z autoservisu Auto -Šubrt z Kostelce nad Černými lesy.

„To, že se přidávají dvě procenta biosložek do paliv, ještě neznamená, že to poškodí motor auta,“ oponuje odborníkům mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ani ministr životního prostředí Martin Bursík problémy s motory nechce připustit. Doufá, že nová nafta sníží závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů.

Povinnost dodávat „zelenější“ naftu mají výrobci od 1. září. Upravován bude ale i benzin. Od příštího roku bude obsahovat biolíh. Řidiči jsou bez šance zjistit, jaký je podíl biosložky v naftě, kterou tankují. Provozovatelé čerpacích stanic nemají povinnost podíl příměsi zveřejňovat.

Bionaftě nefandí ani ekologové. Podle nich by bylo mnohem výhodnější pěstovat biomasu k výrobě energií než jako příměs paliv. Navíc upozorňují na to, že stát nestanovil pro pěstování biosložek jasná pravidla. „Taková, která by zajistila, že budeme čerpat efektivní bionaftu, která skutečně pomáhá snížit emise, a nikoli nějaký šunt. Což v tuto chvíli nezaručuje,“ říká ekolog Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha. Podle něj by měl zákon stanovit, jakou minimální účinnost musí bionafta mít. Pěstitelé by také měli ručit za to, že biomasa bude pocházet z ekologického zemědělství bez použití pesticidů. Jasná pravidla ovšem zatím nemá žádná země EU kromě Nizozemska. Nafta kvůli přidání biosložky podraží až o 40 haléřů za litr. Poptávka po plodinách na výrobu biopaliv zvyšuje jejich ceny. To povede i ke zdražení potravin.

Pokračování na straně 3

Bionafta zatěžuje auta

Dokončení ze strany 1

Evropská unie podporuje používání biopaliv jako alternativního zdroje energie pro dopravu. V roce 2003 si sama stanovila cíl: do roku 2010 zvýšit použití biopaliv ve spotřebě energie na 5,75 %. Unijní zpráva z roku 2007 ale ukazuje, že podíl biopaliv na spotřebě energie bude v cílovém roce pravděpodobně činit jen 4,2 %. Proto Evropská komise letos navrhla „energetický balíček“, ve kterém stanovila závazný cíl. Chce totiž do roku 2020 dosáhnout toho, aby 10 % spotřeby energie EU tvořila biopaliva používaná v dopravě. PRAHA Automobilům jezdícím na naftu mohou hrozit technické problémy. Od soboty se v Česku musí prodávat nafta obsahující biosložky. A ty mohou podle odborníků poškodit motor. „Ze zákona to sice dané je, ale pro motory, zvláště ty dieselové, to moc dobré není,“ říká specialista na motory z mladoboleslavské Škody Auto Zbyněk Dráb.

Výrobci musejí podle nového zákona do nafty přidávat metylester řepkového oleje tak, aby měl v celkovém objemu nafty dodávané na trh podíl dvě procenta. Podíl biosložky se bude dále zvyšovat. V roce 2009 má činit čtyři a půl procenta. „I těch pět procent biosložky může mít negativní vliv na životnost celého motoru. Celý systém se zanáší, hlavně dostává zabrat systém vstřikování, protože nafta není úplně čistá,“ tvrdí Lubomír Šubrt z autoservisu Auto -Šubrt z Kostelce nad Černými lesy.

„To, že se přidávají dvě procenta biosložek do paliv, ještě neznamená, že to poškodí motor auta,“ oponuje odborníkům mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ani ministr životního prostředí Martin Bursík problémy s motory nechce připustit. Doufá, že nová nafta sníží závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů.

Povinnost dodávat „zelenější“ naftu mají výrobci od 1. září. Upravován bude ale i benzin. Od příštího roku bude obsahovat biolíh. Řidiči jsou bez šance zjistit, jaký je podíl biosložky v naftě, kterou tankují. Provozovatelé čerpacích stanic nemají povinnost podíl příměsi zveřejňovat.

Bionaftě nefandí ani ekologové. Podle nich by bylo mnohem výhodnější pěstovat biomasu k výrobě energií než jako příměs paliv. Navíc upozorňují na to, že stát nestanovil pro pěstování biosložek jasná pravidla. „Taková, která by zajistila, že budeme čerpat efektivní bionaftu, která skutečně pomáhá snížit emise, a nikoli nějaký šunt. Což v tuto chvíli nezaručuje,“ říká ekolog Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha. Podle něj by měl zákon stanovit, jakou minimální účinnost musí bionafta mít. Pěstitelé by také měli ručit za to, že biomasa bude pocházet z ekologického zemědělství bez použití pesticidů. Jasná pravidla ovšem zatím nemá žádná země EU kromě Nizozemska. Nafta kvůli přidání biosložky podraží až o 40 haléřů za litr. Poptávka po plodinách na výrobu biopaliv zvyšuje jejich ceny. To povede i ke zdražení potravin.

Pokračování na straně 3

„Celý motor se zanáší, hlavně vstřikování, protože nafta není úplně čistá.“ „Celý motor se zanáší, hlavně vstřikování, protože nafta není úplně čistá.“

Autor: