Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Biopaliva jsou in, ale zázraky dělat neumějí

Česko

Pro omezování spotřeby fosilních paliv existuje celá řada důvodů, od ekologických až po politické. Jaké jsou současné alternativy klasického benzinu a nafty?

Evropská unie vypracovala strategii, podle níž by se měl do roku 2020 zvýšit podíl alternativních paliv na celkové spotřebě na 20 procent. To je poměrně náročný cíl, když uvážíme, že v roce 2005 měla největší podíl na spotřebě paliv v dopravě nafta s přibližně 53 procenty a benzin s 45 procenty. Jen zbývající dvě procenta si mezi sebe rozdělily LPG (1,8 %), biopaliva (0,4 %) a CNG (0,1 %). Podíly dalších jsou již zcela zanedbatelné.

Každé uvažované palivo má samozřejmě svá pro a proti. Určit jednoznačného favorita pro univerzální použití je proto nemožné. Ostatně to platí již v současnosti, kdy proti sobě bojují nafta a benzin. Vývoj se tedy bude zřejmě ubírat směrem rostoucí diverzifikace v používání paliv na základě místních podmínek a zvyklostí, infrastruktury a samozřejmě také podle chování samotných spotřebitelů. Z hlediska emisí skleníkového plynu CO2 je otázkou, nakolik lze za alternativní považovat paliva, pro něž jsou primárním zdrojem energie uhlovodíkové látky fosilního původu, jejichž spalováním se do atmosféry dostává obrovské množství oxidu uhličitého, který by bez přispění člověka zůstal pod povrchem zemským. To platí například pro zemní plyn.

Důležitá je celková bilance Biopaliva mají potenciál snížit množství emisí „fosilního“ CO2 až o 90 procent. Tím myslíme v celém řetězci od primárního zdroje energie až po její využití. Potýkají se ovšem s vyšší spotřebou primární energie při vlastní výrobě a s velkým rozpětím potenciálních pozitivních přínosů v závislosti na způsobu výroby. Od něj se odvíjí i možné negativní dopady na životní prostředí a lidskou společnost.

V souvislosti s alternativními palivy se často hovoří také o elektromobilech. Jejich provoz je zcela prost škodlivých exhalací a to je vlastnost, která je předurčuje pro použití zejména ve městech.

Kdybychom ale vzali celkovou bilanci elektromobilů a započítali i samotnou výrobu elektřiny a nákladných a ekologicky ne zcela šetrných akumulátorů, ukázalo by se, že elektromobily nejsou z celkového pohledu takovým přínosem, jak to na první pohled vypadá. Jejich výhoda je pak jedině v tom, že odvedou produkci škodlivin do míst s nižší koncentrací lidí.

***

Alternativní paliva

Etanol

Přimíchává se do benzinu. Ten může u nás od 1. 1. 2008 obsahovat až 5% etanolu, v USA je to 10%.

* V některých zemích se používají i směsi s vyšším podílem etanolu (E85: 85% etanolu a 15% benzinu), možný je i provoz na čistý etanol.

Má menší výhřevnost než benzin, takže spotřeba paliva vzroste až o 30% (u E85). Pro vyšší koncentrace je nutné provést úpravy motoru a palivové soustavy.

* Koncepce FlexFuel umožňuje bezproblémový provoz na palivo s jakýmkoli poměrem benzinu a etanolu, jež se tankují do společné nádrže.

V ČR zatím chybí síť čerpacích stanic etanolu E85.

Bionafta

Bionafta čili metylestery rostlinného oleje (v našich podmínkách především řepkového - MEŘO) se od letošního září povinně přimíchává do motorové nafty, její podíl však nesmí překročit 5 %.

* Od používání čisté bionafty se ustupuje a nahrazuje ji bionafta druhé generace obsahující 31 až 36%bionafty - zbytek je motorová nafta.

* Používání bionafty musí být schválené výrobcem vozu, jinak nelze vyloučit poškození motoru a palivového systému.

* Více na: www.biodiesel.cz, www.biodiesel.cz

LPG

Směs zkapalněných rafinérských plynů propanu a butanu (Liquified Petroleum Gas), perspektiva paliva je proto spjatá s omezenými zásobami ropy.

* V Evropě přes 8600 čerpacích stanic LPG, z toho více než 580 stanic v České republice.

* Cena LPG je v porovnání s benzinem zhruba poloviční.

* Přestavba vozu na LPG: podle typu 13 000 až 40 000 Kč.

* Možnost provozu na benzin zůstává zachována. Nádrž je menší než nádrž na CNG, ale zmenšuje zavazadlový prostor.

* LPG je těžší než vzduch, proto se s vozy na tento pohon nesmí parkovat v podzemních garážích apod.

* Více na: www.lpg.cz, www.lpg.cz

CNG

Zkratka označuje stlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas). Jde o nejčistší fosilní palivo, v řadě evropských zemí podporuje jeho používání stát a plynárenské společnosti.

* Nevýhodou jsou objemné tlakové nádrže, které jsou však u nových vozů na CNG umístěné tak, aby nezmenšovaly vnitřní prostor vozu.

* V ČR je 17 plnicích stanic, do poloviny příštího roku má být otevřeno dalších 5.

* Nové vozy na zemní plyn u nás nabízí Fiat, Ford, Opel, Volkswagen, Renault a Citroën.

* Náklady na palivo jsou zhruba poloviční v porovnání s benzinem, který lze díky duálnímu palivovému systému také používat. Řadou vlastností předčí zemní plyn LPG.

* Více informací včetně kalkulačky ekonomické výhodnosti přechodu na zemní plyn: www.cng.cz, www.cng.cz

XTL

BTL, GTL, CTL. Kapalná syntetická paliva, která jsou shodná svými chemickými vlastnostmi, ale liší se základní surovinou, z níž se vyrábějí (biomasa, zemní plyn, uhlí - Biomass to Liquids, Gas to Liquids, Coal to Liquids).

* Přednostní kapalných paliv je možnost využívat již vybudované distribuční sítě, snadné skladování, možnost míšení s klasickými palivy a do jisté míry i použitelnost ve stávajících motorech bez dodatečných úprav.

* GTL je součástí motorové nafty Shell V-Power Diesel.

Vodík

Podle mnoha vizí čisté palivo budoucnosti.

* Lze mu přizpůsobit klasický spalovací motor, ale hlavní využití se očekává v palivových článcích, v nichž chemickou reakcí vodíku s kyslíkem vzniká voda a elektrický proud, který napájí elektromotory.

* Na světě jezdí ve zkušebním provozu mnoho prototypů. Kvůli malé energetické hustotě vodíku je problematická výroba, distribuce a skladování paliva.

* Nevýhoda: nepraktické, velmi objemné vysokotlakové nádrže nebo kryogenní nádrže na zkapalněný vodík, v nichž je nutné udržovat teplotu -253 °C.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!