BERLÍN Budoucnost německé automobilky automobilky Opel je nadále nejasná. Její americký majitel, společnost General Motors (GM), zatím nerozhodl o tom, zdali automobilku prodá kanadskému výrobci automobilových dílů Magna International, nebo v Bruselu sídlící mezinárodní investiční společnosti RHJ International.
Jednání představitelů americké automobilky se zástupci německé i americké vlády mají po pátečním přerušení pokračovat od počátku tohoto týdne. „Prostor k dohodě tu stále je,“ prohlásil v sobotu německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg.
Urychlete prodej K rychlému dokončení transakce vyzvala firmu i německá kancléřka Angela Merkelová.
Ta v nedělním rozhovoru pro televizní stanici ZDF vyjádřila lítost nad tím, že rozhodnutí v pátek nepadlo, protože nový majitel je pro budoucnost německé firmy velmi důležitý.
„Pro zaměstnance i ekonomickou situaci Opelu je životně důležité, aby padlo rozhodnutí,“ uvedla Merkelová.
GM, která se vlivem globální recese dostala do existenčních problémů, hledá kupce pro Opel již několik měsíců. Rozhodnutí o novém strategickém partnerovi pro Opel mělo padnout již v pátek. Podle amerického listu Wall Street Journal navrhli vyjednávači GM prodej Opelu kanadské Magně, avšak proti transakci se postavilo nově dosazené představenstvo GM. Tomu údajně vadilo nerovné zacházení s oběma uchazeči o Opel ze strany německé vlády. Administrativa kancléřky Angely Merkelové sice připustila, že rozhodnutí o novém vlastníkovi je plně v kompetenci GM, přislíbila však napumpovat do automobilky až 4,5 miliardy eur (114,5 miliardy korun) v případě, že Opel přejde do rukou Magny. Německá vláda věří, že Magna, která hodlá využít průmyslové patenty registrované pod značkou Opel, představuje pro automobilku lepší perspektivu dalšího vývoje. A to i proto, že o Opel usiluje společně s ruskou bankou Sberbank a má za cíl výrazněji proniknout na ruský automobilový trh. Magna slíbila, že zachová většinu z 25 tisíc pracovních míst Opelu v Německu.
Ještě další dokumenty Představenstvo GM si ale prý vyžádalo dodatečné podklady o možné finanční podpoře německé vlády v případě, že by se novým vlastníkem stala RHJ International.
Nadržování Kanaďanům však zu Guttenberg odmítl. Roland Koch, premiér spolkové republiky Hesensko, ve které sídlí vedení Opelu, neskrýval rozčarování nad průtahy ohledně určení nového strategického investora pro Opel. „Další průtahy nejsou opodstatněné. Veškeré podstatné záležitosti mezi GM a Magnou již byly dojednány,“ tvrdí Koch.
Na rozdíl od německé vlády může mít vedení GM spíše zájem převést Opel do područí investiční společnosti RHJ International, tvrdí někteří analytici. Ta by totiž zajistila Opelu nezbytné finance, avšak těsné vazby mezi německou a americkou automobilkou by zůstaly v podstatě zachovány. Vazby na Opel jsou klíčové pro snahu americké automobilky udržet si pozici globálního hráče na trhu. Podle britského zpravodajského serveru BBC dokonce existují spekulace, podle nichž může GM usilovat o zisk předkupního práva pro budoucí transakce s akciemi Opelu.
Nový vlastník by měl získat pod kontrolu 55 procent akcií Opelu. Dalších 35 procent společnosti by si ponechala GM a deset procent by připadlo zaměstnancům německé automobilky. Pokud se německá vláda s GM nedohodne, rozhodne o převzetí zvláštní trust Opelu, který ve firmě drží 65 procent akcií. Ve vedení trustu jsou dva zástupci General Motors a dva z německé vlády. Patří k nim i pátý člen Fred Irwin, prezident americké obchodní komory v Německu, jemuž nepřísluší žádný hlas, ale má povinnost v případě potřeby zprostředkovat dohodu.