Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

BMW: karbonový elektromobil do tří let

Česko

Německá automobilka poodhalila své plány. Vyvíjí městský vůz tak převratný, že kvůli němu uvede novou značku. Nepůjde o žádný derivát již existujícího BMW ani Mini, ale o zcela nově konstruované auto: novátorský městský elektromobil. Zatím má pracovní název Megacity. Přinese nové technologie, nízkou hmotnost i jednoduchou konstrukci při zachování maximální možné bezpečnosti.

Konstruktéři BMW přehodnotili architekturu celého auta. Jejich koncepce je totiž horizontálně rozdělena na dva díly. Ve spodní, převážně z hliníku vyrobené „řídicí“ části sídlí technické základy jako pohon, baterie, elektrické a bezpečnostní systémy. Horní „životní“ modul je vyroben z pevného a přitom lehkého kompozitu CFRP, plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Ve srovnání s ocelí je asi o polovinu lehčí.

Hmotnost je pro elektromobily doslova klíčová. Od ní se odvíjí jejich nejchoulostivější parametr, dojezd na jedno nabití akumulátorů. Právě ten rozhoduje o jejich prodejnosti – elektromobil schopný ujet maximálně pár desítek kilometrů by si koupil jen blázen. Elektromobily mívají kvůli těžkým bateriím minimálně o 100 kg vyšší hmotnost oproti srovnatelným autům s klasickým spalovacím motorem, a to včetně plné nádrže. Tento handicap se BMW snaží vyrovnat právě co nejnižší hmotností vozu. CFRP je dnes nejlehčím materiálem, který lze pro výrobu auta bez omezení bezpečnosti použít. Navíc nerezne a udrží svoji celistvost v jakýchkoliv klimatických podmínkách. BMW tvrdí, že jej použilo v dosud nevídané míře. U auta s předpokladem sériové výroby určitě. Automobilka už má vymyšlený i způsob, jak kompozit recyklovat.

Tento materiál není žádná novinka, dnes se ale používá jen v drahých, převážně supersportovních automobilech. Důvodem je vysoká cena. BMW se spojilo s výrobcem uhlíkových vláken a kompozitů SGL Automotive Carbon Fibers a chce kompozit vyrábět sériově, což sníží jeho cenu. Podle zatím dostupných zdrojů by se měla cena Megacity dostat zhruba na dvojnásobek základní ceny malých aut.

Elektromotor BMW bude mít výkon přes 100 kW, což by mělo kompaktnímu autu zajistit zrychlení na úrovni dnešních aut a maximální rychlost 150 km/h. Další technické parametry automobilka neudává. O plánovaném dojezdu Megacity si však lze udělat představu z této prezentované informace: v průzkumech BMW devadesát procent dotázaných uvedlo, že dojezd 150 kilometrů nevidí jako omezení jejich běžných mobilních aktivit.

Výsledek uvidíme do tří let, sériová verze Megacity se začne prodávat již v roce 2013 pod novým labelem. Že by BMW vzkřísilo značku Isetta?

Autor: