Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Boeing protestuje u americké vlády

Česko

WASHINGTON/PRAHA Americký strojírenský koncern Boeing nehodlá jen tak přijmout porážku v miliardové zakázce na letecké tankery. Obří zakázku za 35 miliard dolarů pro armádu Spojených států totiž překvapivě získal evropský výrobce letadel Airbus, koncern EADS, společně s americkou zbrojovkou Northrop Grumman.

Boeing se rozhodnutí amerických vzdušných sil brání, a nyní dokonce podal oficiální protest vládnímu zúčtovacímu úřadu GAO, což je kontrolní orgán amerického Kongresu. Od něj Boeing požaduje revizi soutěže.

„Náš tým důkladně zkoumal rozhodnutí o tankerech a našel vážné chyby,“ uvedl k podání protestu šéf Boeingu Jim McNerney. Od předložení protestu má vládní úřad GAO sto dní na to, aby o zakázce rozhodl. Podle některých analytiků armádních zakázek ale může protest zdržet dodávku tankerů téměř o rok. McNerney hovořil o protestu amerického podniku jako o mimořádně neobvyklém kroku. Zdůvodňuje jej ovšem tím, že nabídka Boeingu ve výběrovém řízení byla jasně nejlepší.

Zástupci americké skupiny Northrop Grumman výsledek soutěže hájí s tím, že soutěž na výběr tankerů byla nejdůslednější, nejférovější a nejprůhlednější v historii zakázek amerického ministerstva obrany.

Rozhodnutí amerických vzdušných sil brání i samotný EADS. „Máme pocit, že ten proces byl velmi transparentní, férový a profesionální,“ uvedl generální ředitel EADS Louis Gallois na včerejší tiskové konferenci. „Nezvítězili jsme náhodou,“ dodal s tím, že koncern vyhrál posledních pět mezinárodních tendrů na tankery.

Podle Jima McNerneye z Boeingu měl průběh tendru několik chyb, vyskytly se rozpory v požadavcích na náklady a údržbu. Hlavní bod, okolo nějž se zpochybnění výsledku soutěže točí, je změna požadavků na letecké tankery ze strany Air Force. Ta původně požadovala středně velké letadlo. Podle Boeingu však Air Force metodu pro zhodnocení obou nabízených tankerů dodatečně změnil tak, aby prošlo a zvítězilo větší z letadel. Tedy produkt Airbusu a Northrop Grumman. Manažeři amerického koncernu dodávají, že pokud by Air Force původně požadoval větší letadlo, do soutěže by Boeing poslal rovnou větší stroj 777 místo typu 767.

Air Force zdůvodnil zvolení právě Airbusu tím, že tyto letecké tankery dokážou transportovat více pasažérů i paliva než stroje od Boeingu. Na stranu Boeingu se postavili někteří američtí politici, kteří proti rozhodnutí soutěže také protestují. Jedná se přitom především o politiky ze států Washington a Kansas, kde má Boeing výrobní zařízení a získání obří zakázky by zde zajistilo desetitisíce nových pracovních míst. Air Force ovšem oponuje tím, že pracovní příležitosti pro Američany nebyly ve výběrovém řízení kritériem.

Letecké tankery koncernu EADS a Northrop Grumman se budou zčásti vyrábět v Evropě, jejich finální dohotovení bude probíhat ve Spojených státech.

***

Modernizace tankerů Kontrakt na 179 tankerů na doplňování paliva za letu je jedním ze tří, jejichž celková hodnota dosáhne během následujících 30 let až 100 miliard dolarů. Americká armáda chce obnovit celou letku téměř 600 tankerů. První kontrakt v hodnotě 35 miliard dolarů (572 miliard korun) přidělily vzdušné síly USA evropskému výrobci letadel Airbus EADS ve spolupráci s americkou zbrojovkou Northrop Grumman.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!