Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Boj ekoaktivistů pokračuje

Česko

Vadí jim podoba vlečky pro Hyundai, automobilka může mít problémy

OSTRAVA/FRÝDEK-MÍSTEK Železniční napojení průmyslové zóny v Nošovicích je v ohrožení. Stavba vlečky, která měla odlehčit automobilové dopravě, narazila na protesty aktivistů ze sdružení Beskydčan. To se již dříve zviditelnilo mimo jiné svými námitkami proti plánované podobě obchvatu nedalekého Frýdku-Místku.

Po železnici by přitom mělo odjíždět šedesát procent produkce automobilky a dalších závodů v průmyslové zóně. „Pokud nebude vlečka fungovat, znamená to, že nejen suroviny, ale i produkci bude nutné ze sta procent vozit po silnici,“ uvedl pro LN mluvčí automobilky Petr Vaněk. Upozornil přitom, že právě ekologická sdružení si výslovně vyžadovala napojení areálu na železnici. „A my jsme s tím souhlasili. Dokážeme pochopit zájem o životní prostředí, ale toto je věc, kterou nepochopíme,“ dodal. Automobilka má spustit ještě do konce roku výrobu, což ale znamená, že by většina kamionů projížděla přes FrýdekMístek.

Je to za hranicemi zóny, říkají aktivisté Žaloba, kterou podalo sdružení Beskydčan, napadá stavební povolení na vybudování přibližně půl kilometru dlouhého napojení zóny na železniční trať. Aktivisté požadují, aby soud odkývl zastavení stavby, která už začala a měla být hotova v polovině listopadu. „Je pravda, že jsme žalobu dali, ale už někdy v červenci. Nechápu, proč s tím představitelé kraje vyšli nyní,“ sdělil LN Leo Košťál, který je jedním z představitelů Beskydčanu.

Košťál odmítá názor zástupců hejtmanství, že může jít o porušení Deklarace porozumění, kterou před stavbou automobilky uzavřela jak samotná firma Hyundai, tak zástupci kraje a státu společně se čtyřmi ekologickými organizacemi včetně Beskydčanu. „Ta se týkala průmyslové zóny, v níž mimochodem došlo k několikerému porušení předpisů. Nezahrnovala ale její okolí, k němuž patří i vlečka,“ řekl. Podle něj sama vlečka může výrazně zhoršit životní prostředí obyvatelům okolních obcí. „Při chystané modernizaci trati, na niž se má napojovat, se mají lidem vyměňovat okna, stavět protihlukové bariéry. Tady podle nás chybí i studie vlivu vybudování vlečky na životní prostředí,“ dodal. Zpochybňuje například uváděné číslo, že ze závodu by mělo vyjíždět denně 22 vlaků. „Bude jich více, například je jasné, že nebudou jezdit šestisetmetrové vlaky, ale kratší soupravy. Už kvůli samotné délce napojení,“ dodal. Ve Frýdku-Místku může nastat kolaps, tvrdí na hejtmanství Zástupci moravskoslezského hejtmanství postup Beskydčanu kritizují. „Kdyby k tomu došlo, tak my nebudeme schopni spustit žádnou, podotýkám žádnou železniční dopravu, což by znamenalo dopravní kolaps pro město Frýdek-Místek,“ sdělil včera ČTK Miroslav Janoviak z krajského úřadu. Náměstek hejtmana Pavel Drobil označil postup přímo za „šikanózní výkon práva“.

Beskydčan kvůli vlečce protestuje společně s místními aktivisty. Další organizace, které podepsaly Deklaraci porozumění, se do sporu zatím nezapojily. Deklarace totiž umožnila i další kroky v širším okolí. Kromě využívání železniční dopravy se museli partneři zavázat k opravě silnic i železnic a k dalším zlepšujícím opatřením, omezení se týkalo i budování dalších průmyslových zón, před nimiž musejí nyní politici upřednostňovat revitalizaci starých průmyslových areálů. Smlouva je zatím největší dohodou tohoto druhu.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!