Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Boj o zákazníky se přiostřuje

Česko

  9:54
PRAHA - Nová nákupní střediska v Praze chtějí vzít zákazníky těm stávajícím. Někteří neúspěšní prodejci už končí.

Dvanáct velkých nákupních center je v současnosti v Praze. Brzy přibudou další. foto: Michal NovotnýLidové noviny

Nejoblíbenější pražské nákupní centrum, za něž analytická firma Incoma Research označuje obchodní centrum Smíchov, dostane ještě v tomto měsíci silnou konkurenci. Na sídlišti Lhotka v Praze 4 bude 22. března otevřeno nové nákupně zábavní centrum Novodvorská Plaza.

Nejedná se ale o jediný projekt na nové středisko. V metropoli se plánují i další. A to navzdory tomu, že jiná nákupní centra - zejména v Nových Butovicích, ve Stodůlkách a ve vršovickém Edenu - zejí prázdnotou a prodejci raději odcházejí jinam. Válka o zákazníky je v plném proudu.

Kde vyrostou nová nákupní centra

Novodvorská Plaza v Praze 4

Komplex Palladium na náměstí Republiky

Copa Centrum ve Spálené ulici vedle obchodního domu Tesco

Arkády Pankrác v Praze 4

Centrum Šestka v Praze 6

Obchodní centrum Letňany v Praze 9, jde ale jen o rozšíření stávajícího areálu

Podle mínění společnosti Incoma Research expanze velkých nákupních center ještě několik let potrvá. Poptávka totiž podle mínění odborníků ještě není zcela uspokojena.

„Ačkoliv je trh zdánlivě přesycený, ve skutečnosti to tak není. Je to dáno tím, že v Praze a jejím okolí je nejvyšší koupěschopná klientela z celé republiky. Navíc do Prahy jezdí řada lidí za prací a jejich potřeby ještě nejsou zcela uspokojeny,“ míní ředitel Liberálního institutu Miroslav Ševčík.

Nicméně čím víc roste v Praze počet nákupních center, tím zuřivější boj o zákazníky se mezi nimi vede. Jeho dopady právě pociťují například nájemci obchodního centra Eden, které má tak nízkou návštěvnost, že prodejci chtějí podat žalobu na vedení obchodního komplexu za nepřiměřeně vysoké nájmy. Z obchodních center ve Stodůlkách a Butovicích někteří prodejci raději dobrovolně odešli.

„Ukazuje se, že úspěšní budou ti, kteří zvolí logisticky vhodný prostor. Tedy na dopravních tepnách a s vyřešenou individuální i hromadnou dopravou a parkovacími plochami. Kdo tento klíčový problém nedomyslel, bude mít problémy,“ tvrdí Ševčík. Postavit krabici v poli za městem a čekat, že se tam zákazníci nějak dostanou, není reálné.

V Praze je v současnosti dvanáct velkých nákupních center, které mají 50 a více nájemců. „Největší zastoupení mají nákupní centra na západě Prahy, tedy v páté a třinácté městské části, kde je pět nákupních center a další dva samostatné hypermarkety. Naopak nejslabší je nabídka nákupních center v Praze 6,“ konstatoval František Diviš ze společnosti Incoma Research.

Důležitá je také skutečnost, jak jsou jednotlivé obchody a jejich zboží namixovány. Nejnovější výzkum společnosti Incoma potvrdil, že největším magnetem návštěvy nákupního centra je hypermarket. „Jsme si toho vědomi, a proto naším hlavním nájemcem bude hypermarket Tesco. Bude sídlit na ploše 6500 metrů čtverečních v přízemí centra a doplní ho více než 110 dalších obchodů a butiků,“ sdělila Markéta Jeřábková, šéfka nákupního centra Novodvorská Plaza.

Podle odborníků nová centra budou vznikat, ale současně některá i zanikat. „Jestli budou jednou některá zavřená? I to je možné, ale spíš očekávám, že se prodejní plochy využijí jinak, například jako kanceláře,“ předvídá Ševčík.

Autoři: