Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Boří tradice? Naštěstí jen částečně

Česko

REDAKČNÍ TEST

Na první pohled se zdá, že Jaguar se svou novinkou XF zapomněl na osvědčené postupy. Pouze vzhled ale zdaleka není jediným hodnoticím kritériem redakčního testu LN.

Značka Jaguar na tom není nejlépe. V letošním roce ji Ford dokonce prodal novému majiteli, kterým je indický podnikatel Ratan Tata. Prodej se uskutečnil v době, kdy už byl dokončen vývoj zbrusu nového modelu XF, který se řadí do segmentu vyšší střední třídy. Právě tento nový vůz by měl pomoci své značce přežít.

Jaguar se snažil navrhnout velmi moderně působící automobil. Na modelu XF je zajímavý tvar střechy v zadní části, který díky plynulému sklonu z některých úhlů pohledu připomíná spíše kupé než klasický sedan. Právě tím se snaží odlišit od většiny konkurentů.

Velmi zajímavý je tento automobil uvnitř. Jeho interiér navozuje pocit robustnosti. Silnou stránkou je kvalita použitých materiálů. Kombinace jemné kůže na přístrojové desce, kovu a dřeva je skutečně výjimečná. Pozornosti nesmí uniknout ani přehledné rozmístění nejrůznějších ovladačů. Obstojná je i praktičnost s dostatečným množstvím odkládacích prostorů, což není u dané skupiny automobilů zrovna obvyklé.

Jakmile nasednete a stisknete brzdový pedál, autu se frekvencí připomínající tlukot lidského srdce červeně rozbliká startovací tlačítko. Po jeho stisku se elektricky odkryjí ventilační otvory a současně se ze středového panelu vysune otočný ovladač samočinné převodovky. Musím přiznat, že když jsem toto představení viděl poprvé, ihned ve mně navodilo pocit jakési výjimečnosti. Když se ale odehrává při každém startování, je třeba říci, že už druhý den jej vlastně ani neregistrujete.

Moderní pojetí interiéru se projevovalo zajímavými detaily, mezi které patří třeba dotykové ovládání vnitřního osvětlení. Opravdu stačí jen se jemně dotknout povrchu lampičky a ona se rozsvítí. Leč během týdenního testu se dvakrát rozsvítila i bez povelu.

Testovaný vůz byl vybaven navigačním systémem s dotykovým displejem. Jeho ovládání bylo vcelku logické, nicméně zobrazování map nepatřilo k nejhezčím a alespoň mně se zdálo, že příliš neladilo s pověstí značky. Interiér tohoto auta je zaměřen hlavně na posádku vpředu. Vzadu je prostoru dost, nicméně ve srovnání s konkurenty je zde pohodlí spíše průměrné.

Komfortní zaměření Jaguar XF má klasickou koncepci pohonu s motorem vpředu a poháněnými zadními koly. Testované auto je vybaveno základním motorem z nabídky, kterým je šestiválcový turbodiesel s objemem 2,7 litru. Motor se vyznačuje dvojicí turbodmychadel a výkonem 207 koní. Jeho silnou stránkou je hlavně nízká hlučnost a po zahřátí i velmi kultivovaný běh.

Automobil zajímavě kombinuje sportovní charakter s nabízeným komfortem. Snadno se ovládá a možná až příliš briskně reaguje na pohyby volantu a ochotně mění směr jízdy. Současně s tím má ale spíše měkčeji naladěný podvozek, který částečně omezuje spojení řidiče se silnicí. Tato vlastnost zajišťuje velmi pohodlnou jízdu. Dokonce i na českých nepříliš kvalitních okreskách se budete uvnitř tohoto vozu cítit příjemně izolováni od jejich povrchu. Jízdní vlastnosti jako takové nabízejí nadstandardní porci jistoty. Při řízení tohoto Jaguaru je velmi přitažlivá určitá jemnost, která provází jízdu v mnoha ohledech. Od řízení přes odpružení až po samotné ústrojí pohonu. Z tohoto honosného zážitku vás jen čas od času vyruší poměrně tvrdě jdoucí páčky pod volantem.

Jaguar XF je tedy pohodlnější než jeho němečtí konkurenti. Z mého pohledu je jeho projevu nejbližší Lexus GS.

***

Motor turbodiesel V6, 2720 cm3

Výkon 152 kW (207 k) při 4000 min-1

Toč. moment 435 N.m při 1900 min-1

Převodovka 6A

Zrychlení 0-100 km/h 8,2 s

Nejvyšší rychlost 229 km/h

Komb. spotřeba 7,5 l/100 km

Cena 1 278 000 Kč

Jaguar XF 2,7D Koncepce:tříprostorový čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem podélně vpředu a pohonem zadních kol, rozměry 4961x1877x1460 mm, rozvor 2909 mm, provozní hmotnost 1771 kg, zavazadlový prostor 500 l

Jaguar sází především na efektní vzhled a zajímavý, ale průměrně prostorný interiér. Použitý turbodiesel má sametový chod s obvyklou dynamikou a spotřebou. Jízdní vlastnosti jsou jisté a zaměřené především komfortně. Cenově stojí na úrovni německých konkurentů. Klady: nezaměnitelná image značky, pohodlná sedadla, použité materiály uvnitř, jemné řazení Zápory: ovládání navigace, přístup do zavazadlového prostoru, občas hekticky působící řízení

KONKURENCE Lexus GS300 sice není v nabídce se vznětovým motorem, ale díky jízdnímu projevu i určité výjimečnosti jej vidím jako nejbližšího konkurenta Jaguaru XF. Lexus působí bytelnějším dojmem a je zaměřen ještě komfortněji. Jeho předností je o mnoho nižší cena. BMW 525d působí v přímém srovnání stroze a méně hýčkavě. BMW má v nižší základní ceně horší výbavu. Jízdní vlastnosti jsou sportovnější, což ve srovnání s Jaguarem ubírá na komfortu jízdy. BMW 525d s příplatkovou samočinnou převodovkou je rychlejší a úspornější.

Autor: