Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Britové ohlídají reklamu na síti

Česko

Britská organizace dohlížející na reklamu se chystá k regulaci internetové reklamy. Ta by měla být přísnější než kdekoliv jinde na světě.

LONDÝN Již dnes má Velká Británie jedny z nejpřísnějších zákonů či kodexů týkajících se reklamy, a to napříč všemi médii, vyjma některých částí internetu. To by se však od příštího roku mělo změnit.

Britové totiž připravují jeden z nejvíce ambiciózních plánů na kontrolu internetové reklamy a webového marketingu. Organizace dohlížející na reklamu (ASA) hodlá totiž rozšířit pole své působnosti i na firemní internetové stránky, sociální sítě či mobilní aplikace.

V hledáčku bude i Facebook „Když bude příští rok regulace spuštěna, stane se komplexnějším způsobem kontroly internetové reklamy, než je kdekoliv jinde na světě,“ řekl předseda společnosti ASA Chris Smith.

To znamená, že pro internetovou reklamu budou od 1. března 2011 platit stejná pravidla jako pro tradiční média. ASA mimo jiné bude mít moc zakázat uvádění marketingových prohlášení na sítích, jako je Facebook či Twitter, avšak mohla by jít dokonce ještě dál a mít možnost ovlivnit obsah vytvořený přímo uživateli například na videoserveru YouTube. Zde by se však jednalo pouze o obsah, který by měl společnostem pomoci v jejich marketingovém úsilí.

Mezi nové sankce, které by měly zostudit „pachatele“, má například patřit „galerie lumpů“, která by měla být zveřejněna na stránkách organizace ASA. Zároveň by se mělo objevit varování u výsledků vyhledávání obsahujících společnosti, které odmítly jednat v souladu s kodexem. Nová pravidla by tak měla především ovlivnit reklamu a prohlášení na internetových stránkách, které prodávají různé zboží či poskytují různé druhy služeb.

Samotný etický kodex pro reklamu již dnes zajišťuje, že reklama nebude urážlivá či zavádějící a také že respektuje zákony související s marketingem alkoholických výrobků, hazardních her, zdraví či finančních produktů.

Přesto však ASA připouští, že bude existovat mnoho „šedých zón“, které budou muset být řešeny případ od případu. Hlavním cílem kodexu tak je chránit děti a citlivé lidi od psychické nebo morální újmy. „ Je to důležitý krok. Spotřebitelé totiž nerozlišují mezi reklamou na internetu nebo v televizi,“ řekl tiskový mluvčí ASA. Jen minulý rok obdržela ASA na 3500 stížností, avšak téměř polovina z nich byla mimo dosah její působnosti. Téměř 75 procent stížností se týká zavádějícího obsahu reklam. To například dokazuje zákaz, který udělila ASA pro společnost BT, která ve svém televizním spotu uváděla, že poskytuje rychlost internetu dosahující 20 Mbps. Ve skutečnosti byl ale internet od BT pomalejší.

Google mecenášem Tím, že společnost není placena z peněz daňových poplatníků, potřebuje peníze od různých dárců. Mezi ně se řadí tradiční mediální společnosti, ale také například internetový gigant Google. Ten na samotný projekt daroval 200 tisíc liber a rozhodl se společnosti ASA poskytnout prostor na propagaci a prosazování její práce.

***

ASA FAKTA A ČÍSLA

Reklamy zakázané ASA Advertising Standards Authority (ASA) kontroluje reklamu již bezmála 50 let (jednalo se především o noviny, časopisy, reklamní tiskoviny atd.).

Od roku 2004 kontroluje veškerou reklamu včetně televize či rádia (vyjma internetu).

V roce 2008 řešila přes 26 tisíc stížností.

Z toho na 2475 jich bylo buďto pozměněno nebo úplně staženo.

Stížnost je podána na jedno procento celkového objemu zveřejněných reklam.

Britské zákony a normy týkající se reklam patří mezi nejpřísnější na světě.

Téměř polovina stížností poukazuje na zavádějící obsah reklamy.

ASA není financována z peněz britských daňových poplatníků, ale firem.

V roce 2008 byla průměrná doba vyřešení stížnosti asi 13 dní.

hell

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!