Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Brno dotahuje, co Praha vzdala

Česko

Nejproblémovější „šaliny“ v dějinách Brna se zřejmě podaří zprovoznit. Třetí z nich je v dílnách a čtvrtá čeká na verdikt vedení dopravního podniku. Budou raritou: stejnými tramvajemi se už lidé nikde v republice nesvezou.

BRNO Jmenují se Žanetka a Žofinka a společně s jejich dvěma nepojmenovanými sestrami jsou zřejmě nejproblematičtějšími brněnskými tramvajemi. Dopravní podnik je vlastní třináct let, ale teprve letos na podzim se (snad) tři z nich souběžně objeví v ulicích.

Tramvaje nesou označení RT6N1 a v době, kdy dorazily do Brna, byly prvními vozy se sníženou podlahou. Městskou pokladnu stály víc než sto milionů korun, ale v ulicích se kvůli četným poruchám dlouhé roky neobjevily. Jejich návrat na koleje si doslova vydřeli brněnští dopraváci.

Teď dopravní podnik potvrdil: nedáme vozy za desítky milionů do šrotu, v listopadu by tři z nich měly jezdit. „Dvě jsme zprovoznili už loni, ale teď jsou odstavené. Jedna čeká na úpravu softwaru a druhá je nyní na pravidelné prohlídce, protože ujela předepsaný počet kilometrů,“ sdělila LN mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Třetí tramvaj stojí rozebraná v medláneckých dílnách a kompletní by měla být nejpozději na konci listopadu.

Problém je se čtvrtou. „O záměru zprovoznit ji rozhoduje vedení podniku, zatím se tak nestalo,“ dodala Pohanová. Čtvrtý vůz totiž dosud sloužil především jako zásobárna náhradních dílů pro úpravy zbývajících. Nevyplatilo se objednávat součástky, když nebyl osud tramvají jistý, tak dopraváci brali, co měli po ruce.

Dopravní podnik získal loni od drážního úřadu homologaci, tedy souhlas pro podobu tramvají RT6N1. Tu měl původně vyřídit pražský podnik ČKD Tatra, který však po vyrobení první série osmnácti kusů těchto tramvají zkrachoval - a pokud by mu ty své tehdy Brno vrátilo, nedostalo by zpět ani peníze. Technický ředitel dopravního podniku Rudolf John už loni LN řekl, že úpravy první z tramvají stály asi pět milionů korun. Po přičtení 26 milionů, které každý z vozů stál, je to stále přibližně polovina ceny současných srovnatelných tramvají. Úpravy dalších vozů budou sice dražší, ale ani tak nedosáhnou cen nových „šalin“.

Tramvaje budou současně brněnskou raritou - nikde jinde v republice je neuvidí. Žádný z ostatních šesti dopravních podniků, které provozují tramvajové linky, totiž tento typ nemá. Čtyři vozy koupila souběžně s Brnem Praha, tam ale pokusy o jejich úpravy po investování několika milionů korun vzdali a loni své nepojízdné soupravy prodali firmě, která nabízí náhradní díly na tramvaje.

Ve světě jezdí deset tramvají RT6N1 v polské Poznani, kde si je pochvalují - protože je však město více na rovině, neměli například moc problémů s brzdami.

Nyní v Brně jezdí tři stovky tramvají zhruba dvou desítek typů a podtypů. Brno tak má nejpestřejší vozový park v republice.

***

SPORNÉ TRAMVAJE

Vozy, které provázela smůla

Částečně nízkopodlažní tramvaje RT6N1 vznikly v době, kdy se podnik ČKD Tatra dostal do problémů a zkrachoval. Po jednom prototypu, který sám sešrotoval, vyrobil 18 tramvají - po čtyřech pro Brno a Prahu, deset pak ve spolupráci s polskou firmou pro Poznaň. Po krachu už nedořešil problémy s brzdovým systémem, statickými měniči a dalšími díly. Brněnská tramvaj s číslem 1801 dostala loni symbolicky jméno „Žofinka“, snad jako připomínku slz, které její zprovozňování provázely. Druhý funkční vůz dostal také jméno od Ž - Žanetka.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: