Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Brno má letiště jako bublinu

Česko

  19:11
BRNO - Roky tísnění se v malé odbavovací hale letiště Brno-Tuřany jsou pryč. Už pouhé hodiny zbývají do otevření futuristicky vyhlížejícího terminálu, který svými oblými tvary zdáli připomíná na zemi ležící tmavou protáhlou bublinu.

Nové brněnské letiště. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Bude větší, vzdušnější, ale také bezpečnější. Dosavadní budova vedle něj připomíná chudého příbuzného.

„Prvním letem odbaveným v nové hale bude pondělní pravidelný let do Mnichova,“ potvrdil včera LN ředitel letiště Tomáš Plaček. O slavnostní zahájení provozu nové budovy se postará hned ráno prezident Václav Klaus. „Je to mimořádná událost, nejrozsáhlejší investice tohoto typu mimo Ruzyni,“ poznamenal jihomoravský hejtman Stanislav Juránek.

Stavba stála téměř čtvrt miliardy korun a platil ji právě kraj jako majitel letiště, ale část nákladů pokryly také dotace Evropské unie. Zbytek musela zajistit soukromá akciová společnost Letiště Brno, která vzdušný přístav provozuje na základě smlouvy s jeho vlastníkem.

Novou halu ocení především sami cestující: Plocha pro odlety bude větší než celý současný terminál se vším zázemím. Lidé budou čekat v klimatizovaných prostorách, připraveny jsou nové technologie při odbavení, které mají ještě zvýšit bezpečnost letu. Například automatický rentgen dokáže nezávisle na další kontrole vytypovat podezřelé předměty či věci zhotovené z potenciálně nebezpečných materiálů.

Nový terminál bez problému zvládne odbavit tisíc lidí za hodinu, trojnásobek současného počtu. Navíc ho v architektonickém ateliéru Parolli vyprojektovali tak, aby bylo možné letiště v budoucnu znovu rozšířit. „Pro mě je podstatné větší parkoviště.

Nyní již někdy ani není možné na tom stávajícím zaparkovat,“ poznamenal Pavel Vojáček, který pravidelně na letiště jezdí. Další z cestujících Jan Vybíral se jen podivuje nad tím, že stavba nebyla hotova před letní sezonou. Podle ředitelství chtěli skutečně zahájit zkušební provoz už o prázdninách, ale stavbu oddálila tuhá zima.

I tak bude ale stavba hotova bez jednoho dne za rok od položení základního kamene.

Provoz neskončí ani v současné hale. Nový terminál bude sloužit pouze pro odlety, přilétající pasažéři letiště opustí starou budovou. Bude nadále fungovat také pro takzvané všeobecné letectví a správa letiště ji využije rovněž pro posádky, které nyní musejí na plochu projít stejnou cestou jako cestující.

Přestavbu letiště si vyžádala takzvaná schengenská kritéria, která na letištích požadují jiný systém odbavování cestujících uvnitř zapojených zemí a jiný přes jejich hranice. Letošní rok byl poslední, kdy mohla letiště používat stejné prostory pro obě skupiny cestujících.

Na letišti by mělo vzniknout také takzvané logistické centrum, které má usnadnit dopravu zboží a jeho překládku na železnici a automobily. V projektech na úpravu letiště je rovněž přestavba nedaleké železnice, aby vlaky měly zastávku nedaleko nového terminálu.

Současná odbavovací hala pochází z roku 1967 a přes modernizace v letech 1986 a 1996 již nestačí. Letiště jen vloni obsloužilo 315 tisíc cestujících, což je oproti roku 2004 téměř dvojnásobek. Tuřany tak v některých parametrech překonaly i výkony ostravského letiště.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!