Zítra vyplují Praha a Bratislava naposledy. „Do prací týkajících se svozu plovoucího zařízení již nezasáhnou,“ potvrdil LN vedoucí lodní dopravy Dopravního podniku města Brna Martin Ecler. Kdo se na nich chce ještě svézt, má poslední šanci.
Další osud obou plavidel, která roky tvořila jeden ze symbolů Brna, stále není jasný. Dopravní podnik by je rád prodal, podrobnosti ale nemá. „Kdo nabídne větší částku, tak si je odveze. A co s nimi udělá dál, je na něm,“ sdělila firma.
Ta nebude ovlivňovat, zda je nový majitel opraví a bude dále provozovat, zničí je, nebo je využije třeba jako restauraci, ať již na vodě nebo nastálo ukotvené někde na břehu. Žádné řešení není vyloučené.
Odhadovaná cena se pohybuje do sta tisíc korun, hlavním oříškem však bude doprava – nový majitel je bude muset odvézt, jenže plavidla na trajleru vzhledem ke své výšce mohou mít problém podjet některé mosty či třeba trolejové vedení. V minulosti měli o jednu ze starých lodí zájem potápěči k potopení v jednom z lomů, ale právě komplikovaný převoz obchod zhatil a plavidlo skončilo rozřezané autogenem.
Spekuluje se, že by o ně mohli mít zájem provozovatelé lodní dopravy na jiných nádržích, lodě vyrobené stejně jako Praha a Bratislava v loděnicích na břehu Brněnské přehrady totiž stále slouží na Vltavě a na Orlíku. Problém je jen pohon, elektromotory jsou totiž dražší a nový majitel by musel vybudovat zázemí k jejich nabíjení, nebo lodě přestavět na jiný druh pohonu.
Brno se již letos zbavilo menší lodi Pionýr, která pod názvem Kometa stojí na břehu v Brně-Komárově. Ve výměně lodí za nové, vyrobené podle vzoru letos spuštěného Lipska, se bude pokračovat – příští rok firma „pustí“ i poslední dvě dvoupalubové Dallas a Veveří.
***
LODĚ NA PRODEJ
Praha * Spuštěna na vodu 11. 7. 1953. * Kapacita 270 osob * Postavena celá v loděnici na břehu Brněnské přehrady, z velké části z dílů určených pro tramvaje * Dlouhá 20,7 metru, široká 6 metrů a max. ponor má 0,8 metru
Bratislava * Pokřtěna 23. 6. 1956 * Kapacita 280 osob * Stejně jako zbytek brněnské flotily ji pohání elektřina * Rozměry podobné jako u Prahy, max. rychlost je 12 km/h prázdná váží 35 tun, s výzbrojí 58 tun
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy