Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Brno ztratilo bezplatnou dálnici

Česko

Na Silvestra naposledy bude dálnice D1 sloužit pro bezplatnou jízdu Brnem.

Vyhláška ministerstva dopravy říká jasně: dálnice bude celá placená. A Brno čekají nové kolony v ulicích.

BRNO Primátor Brna je stínovým ministrem dopravy, ale své vlastní město neubránil. Od 1. ledna je dálnice D1 na území moravské metropole zcela zpoplatněná. Pro Bosonohy, Bohunice a další čtvrti to znamená pohromu, tisíce aut do ulic.

Dosud je dálnice bezplatná od křižovatky na Kývalce až po dálniční sjezd k letišti ve Slatině. Auta jedoucí tímto úsekem nemusejí mít dálniční známku. Od ledna výjimka padá. „Je to pro nás katastrofa,“ nebere si servítky starosta Brna-Bosonoh Anastazios Jiaxis (SZ). „Denně tak podle odhadu projede naší městskou částí o sedmnáct tisíc aut více než dosud. Což znamená emise, imise i kolaps městské hromadné obavy,“ vypočítává.

Oprava ulic? Teď na nic, tvrdí v Bosonohách Nedávno například radnice nechala opravit a zklidnit jednu z nejfrekventovanějších komunikací, Pražskou ulici – už podle názvu historickou výpadovku. Teď budou zpomalující ostrůvky a další opatření na nic, obávají se místní.

Největší nápor čeká podle odhadů právě Bosonohy a sousední brněnské čtvrti. Auta jedoucí po hlavní silnici od Ivančic a od Třebíče dosud na Kývalce sjížděla na bezplatnou dálnici a po ní jela do Brna. Pokud nyní budou chtít motoristé ušetřit, vydají se „po staré“ dálnici a projedou právě tyto čtvrti.

Náměstek brněnského primátora zodpovědný za dopravu Robert Kotzian (ODS) nastoupil do funkce ve chvíli, kdy byla vyhláška hotova. „Pokoušel jsem se ještě intervenovat, ale už se nedalo nic dělat,“ připouští. Podle něj se ukáže, jak řidiči zareagují. „Pro Bosonohy, Starý Lískovec, Bohunice a další čtvrti bude problém, pokud budou dálnici objíždět. Pokud se komplikace potvrdí, nelze vyloučit například úpravu dopravního značení,“ řekl včera LN.

Když bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) zařizoval výjimku od Kývalky, zdůrazňoval právě význam dopravní úlevy čtvrtím (za něž ostatně kandidoval i do Senátu). Jeho nástupci zase vysvětlovali, že výjimka padne ve chvíli, kdy bude v Brně hotový Velký městský okruh, jehož jižní část zatím dálnice nahrazuje.

Ministr Vít Bárta (VV) ale zasáhl radikálně. Stalo se tak po protestech Ostravy, jejíž představitelé požadovali pro „svůj“ úsek D1 stejnou výjimku, jakou má dosud Brno. Neuspěli, naopak se postarali o zrušení většiny výjimek. Podle Bártova rozhodnutí mají na výjimky nárok jen drobné dosud nepropojené kousky dálnic a některé jejich začátky uvnitř velkých měst.

Kompetenci zvrátit ministerské rozhodnutí postižené obce nemají. Pokud ale projde zákon o ochraně ovzduší, mohla by být část dálnic bezplatná za smogových situací.

Důležitým výpadovkám z Brna zůstanou výjimky Brno má alespoň malou výhodu: několik komunikací značených jako dálnice či silnice pro motorová vozidla zůstane bezplatných. Jde o výpadovku z Brna na Svitavy, část dálničního přivaděče na Olomouc až po odbočku do Líšně a Slatiny, ale zejména o dálnici D2 až po chrlickou křižovatku. Nebude tak třeba platit například za cesty do nákupního centra Olympia.

A bezplatný zůstane také úsek rychlostní silnice R 52 z Brna až do Rajhradu. Tam ale není důvodem milosrdenství ministerstva, nýbrž to, že je silnice jedinou příjezdovou komunikací k obci Popovice. Bývalý mluvčí ministerstva Karel Hanzelka však LN již dříve sdělil, že uvažují o převedení úseku mezi silnice první třídy se vším všudy – tedy i se snížením limitu rychlosti na 90 kilometrů za hodinu.

***

DÁLNIČNÍ ZNÁMKY Kde všude se bude od ledna platit * D1: Chodov–Říkovice (exity 2–272); Lipník n. B. – st. hranice (exit 298 až km 377) * D2: Brno, Chrlice – st. hranice (exit 3 až km 61) * D5: Praha, Třebonice – st. hranice (exit 1 až km 151) * D8: Praha, Březiněves – st. hranice (km –3,5 až km 92) * D11: Praha, Horní Počernice – Sedlice (exity 1–84) * R1: Modletice (D1/R1) – Praha, Řepy (exity 76–26) * R4: Jíloviště–Skalka (exity 8-41) * R6: Praha, Řepy – Nové Strašecí (exity 1–32) * R7: Praha, Ruzyně-letiště – Knovíz (exity 2–18) * R10: Praha, Satalice – Ohrazenice (exity 1–71) * R35: Liberec, Hodkovická – Ohrazenice (exity 26–44); Mohelnice, jih – Křelov (exity 235–261); Topolany – Lipník n. B. (km 264 až exit 296) *R46: Vyškov–Slavonín (km 39) * R48: Bělotín – Bělotín, východ (exity 1–3); Frýdek-Místek – Žukov (km 47 až exit 70) * R52: Rajhrad – Pohořelice, jih (exity 10–26) * R55: Hulín–Otrokovice (exity 16–32) * R56: Ostrava, Hrabová – Frýdek-Místek (exity 39–51) * R63: Bystřany–Řehlovice (exity 1–7)

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: