Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Brusel stupňuje tlak na české firmy

Česko

PRAHA Evropská komise znovu zaměřuje svoji pozornost na významnou českou firmu. Včera požádala vládu o doplňující informace ohledně 2,5miliardové půjčky, kterou loni v dubnu získaly státem vlastněné České aerolinie (ČSA) od polostátní firmy Osinek. Stalo se tak tři měsíce poté, co bruselští kontroloři podnikli razii v pražském sídle firmy ČEZ, kde zkoumali, zda nezneužívá dominantní tržní pozici.

Na rozdíl od nečekaného vpádu evropských kontrolorů do ČEZ probíhá ale prozatím vyšetřování Českých aerolinií v klidu. „Neděje se žádné drama,“ potvrdil včera Lidovým novinám ministr financí Eduard Janota. „My jsme do Bruselu poslali již v minulosti nějaké podklady a oni nás požádali o jejich doplnění.“ Evropská unie má pro úvěry od státních firem velmi přísná pravidla, může je posoudit jako nedovolenou státní pomoc. Státní podpora je pro Brusel akceptovatelná pouze tehdy, když je poskytována firmě v nouzi za účelem jejího přežití. Nesmí se ale jednat o zvýhodnění jedné firmy na úkor ostatních.

Zadlužené České aerolinie potřebovaly peníze k tomu, aby byly v období krize a klesajících příjmů schopné splácet své závazky. Vláda premiéra Jana Fischera na konci října připustila, že ČSA nebudou muset půjčku splatit a že namísto toho ministerstvo financí provede tzv. kapitalizaci pohledávky – tedy že výměnou za vymazání dluhu navýší svůj akciový podíl ve firmě. „Oslazuje“ to Brusel Česku?

„Vystoupení vlády a vyjádření ochoty kapitalizovat pohledávku Osinku bylo klíčové. To rozhodnutí pomohlo obnovit důvěru v očích bank,“ řekl Lidovým novinám koncem ledna prezident ČSA Miroslav Dvořák.

Mluvčí Evropské komise Amelie Torresová uvedla, že Brusel bude schopen posoudit adekvátnost státní pomoci až po obdržení doplňujících informací od české vlády. Faktorem při rozhodování Evropské komise mohou být i případné stížnosti konkurenčních leteckých společností, že se cítí půjčkou poškozeny. „Zkoumat bude komise zejména to, jestli by stejně jako česká vláda postupoval i soukromý investor,“ dodala Torresová. Analytik leteckého průmyslu ze společnosti Cyrrus Jan Procházka upozornil, že Evropská komise již v minulosti podobné podpory schválila. Státní pomoc v minulosti Brusel schválil například italským aerolinkám Alitalia, rakouským Austrian Airlines nebo kyperským Cyprus Airways. „Navíc nedávné krizové podpory v automobilovém průmyslu, například ty prosazované francouzským prezidentem Sarkozym, vytvořily dostatečný precedens,“ upozornil Procházka.

Procházka připustil, že faktorem při rozhodování Evropské komise může být i „kontroverzní“ české předsednictví EU v prvním pololetí loňského roku a také otálení prezidenta Václava Klause s podpisem Lisabonské smlouvy. „Brusel ukazuje Česku svoji sílu... Uvidíme, jestli nám to bude chtít spočítat,“ řekl Procházka.

Konečný verdikt Bruselu nechtějí předjímat ani ministr financí Janota, ani předseda dozorčí rady ČSA Michal Mejstřík. „Naše restrukturalizační plány to nijak nenarušuje,“ ujistil Mejstřík.

***

Státní pomoc Co je veřejná podpora?

Jakékoliv jednání státu, které poskytuje výhodu pouze vybraným firmám či odvětvím (např. půjčky z veřejných prostředků, daňové prázdniny atd.), a ohrožuje tak volnou hospodářskou soutěž.

Je možno státní podporu povolit?

Veřejná podpora je v zásadě neslučitelná se společným trhem. Neslučitelnost však neznamená úplný zákaz. Evropská komise může shledat podporu slučitelnou se společným trhem, a to na základě některé z výjimek, např. když slouží k záchraně společností před krachem.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč