Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Budeme propouštět, tvrdí letecké společnosti

Česko

PRAHA Řada aerolinek stojí před krachem. Mezinárodní sdružení pro leteckou přepravu IATA, které zastupuje 240 leteckých společností, zveřejnilo alarmující zprávu. Pokud se cena ropy bude držet po zbytek roku okolo 135 dolarů za barel, dosáhnou letos aerolinky ztrátu 6,1 miliardy dolarů. Generální ředitel IATA Giovanni Bisignani srovnal zničující sílu drahého leteckého paliva s „apokalyptickým rytířem“. I kdyby cena ropy poklesla ke 107 dolarům za barel, IATA letošním rokem „proletí“ s celkovou ztrátou 2,1 miliardy dolarů.

Rekordní ceny ropy, ale i hospodářský pokles ve Spojených státech se tak starají o rozruch mezi leteckými společnostmi. Již nyní je jasné, že řada aerolinek zkrachuje a na trhu se urychlí rozsáhlá konsolidace. „Vysoké výdaje za palivo urychlí konsolidaci v Evropě,“ uvedl k situaci na leteckém trhu obchodní šéf Condoru Jean Christoph Debus. Letecké společnosti které jsou již nyní ve ztrátě a mají vysoké dluhy letošní rok nepřestojí. „Mnohé aerolinky nebyly ziskové, nebo byly na hranici ziskovosti již při cenách ropy před půl rokem. Očekáváme, že budou bojovat o svou existenci a některé mohou i zkrachovat,“ řekl regionální šéf britských aerolinek EasyJet John Kohlsaat. Jen za posledních šest měsíců podle údajů IATA již zkrachovalo 24 aerolinek. Pod největším tlakem přitom stojí nízkonákladové společnosti. Růst nákladů se společnosti snaží kompenzovat zvýšením palivových příplatků, poplatků za zavazadla, nebo přímo samotných cen letenek. I České aerolinie kvůli rostoucí ceně ropy nedávno zvýšily palivové příplatky na svých dálkových trasách z Prahy do New Yorku a Toronta.

Kohlsaat je velice skeptický. Ze současných 50 evropských leteckých společností podle něj samostatně přežije jen pět: Air France/KLM, Lufthansa, British Airways a nízkonákladové Ryanair a EasyJet. „Bude těžké dostat situaci zpátky pod kontrolu,“ uvedl na výročním jednání IATA Bisignani.

Aby se to vůbec podařilo, vyzývá IATA vlády, aby rychle aerolinkám pomohly. Především se má podle deníku Welt jednat o optimalizaci způsobu zdanění leteckého průmyslu a v Evropě sjednocení zabezpečení leteckého provozu.

Aerolinky budou také nuceny kvůli snížení nákladů počítat s rozsáhlým propouštěním. Například americká letecká společnost United Airlines (UAL) oznámila, že propustí až 1600 pracovníků. Zároveň se chystá v rámci úspor odstavit asi 100 letadel ze své flotily, která se tak sníží o 22 procent. K omezením se chystají i evropské aerolinky. Kvůli problémům s vysokými cenami paliva budou zřejmě nuceny odstavit část letadel.

Autor: