Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Budeme utrácet, uklidňují Francouzi obchodníky

Česko

PAŘÍŽ Francouzi si chtějí o Vánocích uchovat ducha svátečních oslav a navzdory menším finančním možnostem než v minulosti neztrácejí chuť utrácet za dárky.

Přednost dají především hračkám, elektronice a potravinám – vyplývá to z výsledků průzkumu společnosti Deloitte.

Obchodníky do jisté míry pronásledují noční můry, aby se neopakovaly „katastrofální Vánoce 2008“. Deloitte ale zaregistrovala pozitivnější příznaky vracející se důvěry spotřebitelů. „Francouzi budou letos o něco méně šetřit před svátky. Utratí v průměru 650 eur (kolem 16 800 Kč). Po pětiprocentním poklesu loni se průměrný rodinný rozpočet sníží nyní o 3,5 procenta,“ uvádí agentura.

„Jsme stále trochu stresovaní. Ale patřím k optimistům. Myslím si, že lidi, kteří nepřišli o zaměstnání, si udělají radost,“ podotkl předseda francouzské národní federace oblékání Charles Mercer.

Krize každopádně změnila některé nákupní zvyky Francouzů. Hodně se zajímají o slevy a další zvýhodněné nabídky. Impulzivní nákupy v kamenných obchodech postupně nahrazuje pečlivé srovnávání cen zboží na internetu. Vybírané dárky mají také být praktičtější a dostávat je budou zejména nejbližší členové rodiny. „Naše průzkumy ukazují, že rodiče nechtějí, aby děti pocítily krizi,“ uvedla ředitelka marketingu hračkářského řetězce Toys’R’Us Dominique Julienová. Prodej hraček by tak měl zůstat stabilní, jak potvrzuje i další firma La Grande Récré. Nejvíc by se prý měly tradičně nakupovat plyšové nebo plastové hračky znázorňující oblíbené postavičky dětských animovaných seriálů nebo z filmu Arthur režiséra Luka Bessona.

Podle zástupců obchodního řetězce JouéClub by letošní Vánoce měly být ve znamení návratu k tradičním jistotám, jako jsou panenky Barbie nebo skládačky Playmobil. Rodiče neopouští také touha svým ratolestem darovat výchovné hry.

O své příznivce rozhodně nepřijdou počítačové hry, které loni navzdory krizi zaznamenaly rekordní odbyt. Letos by měl trend pokračovat, i když příjmy by měly být asi o pět procent nižší kvůli významnému propadu cen.

Zlevnily zejména herní konzole: PS3 firmy Sony stojí 299 eur místo 399 (7700 Kč místo 10 300 Kč) a ve Francii hodně populární Wii společnosti Nintendo se prodává za 199 eur (přes 5100 Kč). Letošním hitem mají být akční hry jako Call of Duty a Assassin’s Creed nebo simulační hry ze světa sportu FIFA a PES.

Velká lavina nákupů se předpokládá u spotřební elektroniky. Podle odhadů agentury GfK hodlá si letos sedm milionů Francouzů pořídit ploché televize, tedy o milion více, než se odhadovalo původně. Na vzestupu budou takzvané inteligentní mobilní telefony, které už hravě zvládají kromě tradičního telefonování také připojení na internet.

Mnout ruce si budou především internetové obchody, jejichž objem prodeje by se měl v prosinci zvýšit o 25 procent. Kolem 70 procent Francouzů hodlá koupit minimálně jeden dárek právě prostřednictvím elektronické sítě.

Například internetový obchod Pixmania už překonal hranici loňské návštěvnosti na svých stránkách koncem listopadu.

Protože obdarovaní si mnohdy raději sami vybírají dárky a protože se darujícím příliš nechce jen tak dávat peníze, kompromisní řešení opět nabízejí obchodníci v podobě dárkových poukazů různých hodnot. Letos by se jich mělo prodat o 30 procent více než loni.

Francouzi nechtějí šetřit ani na jídle. Tradičně nemá chybět na slavnostních stolech uzený losos a paštika z kachních jater, jejichž prodej se zvýšil o šest procent. K zapíjení bude klasicky pravé šampaňské, jehož cena začíná zhruba na 15 eurech za lahev.

***

Vánoce Jak nakoupí Francouzi? Francouzi budou letos o něco méně šetřit před vánočními svátky. Utratí v průměru 650 eur (kolem 16 800 korun). Krize každopádně změnila některé nákupní zvyky Francouzů. Hodně se zajímají o slevy a další zvýhodněné nabídky.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!