Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Budou právníci bojovat o tituly?

Česko

Sportovní advokacie – Nejvíc sporných případů se řeší v motoristickém sportu

PRAHA Přichází doba, kdy se bude o titulech a medailích rozhodovat právní cestou? Podle Jana Šťovíčka (35), člena Mezinárodního odvolacího soudu Mezinárodní automobilové federace (FIA), bude stále více docházet ke sporným výrokům, které budou chtít poškození vyřešit u „zeleného stolu“. Divák si tak zřejmě musí zvyknout na to, že se bude stále více setkávat s pojmem sportovní advokacie.

* LN Kde se vyskytuje nejvíc sporných případů?

Je to určitě v motoristickém sportu a je to dáno i jeho technickou podstatou. FIA je proti jiným sportovním federacím hodně vepředu, protože má funkční a fungující soud. Dá se srovnat snad jen se Sportovním arbitrážním tribunálem (CAS) při Mezinárodním olympijském výboru v Lausanne, což je nejvýznamnější sportovněsoudní autorita.

* LN Naposledy jste byl zainteresován v protestu Lukáše Bauera proti odepřeným bodům z Tour de Ski. Myslíte, že mu budou vráceny?

V prvním stupni o protestu jednala odvolací komise úseku běhů Mezinárodní lyžařské federace (FIS). Na tom bylo trošku divné, že v podstatě titíž lidé, kteří rozhodli už o tom, že mu body seberou v Novém Městě na Moravě, rozhodovali o jeho odvolání. Nicméně podle stanov FIS existuje vyšší stupeň. Soud FIS, ke kterému jsme podali další odvolání, se již začal věcí zabývat. Jako první krok se dotázal vedení FIS, proč se naším odvoláním už v prvním stupni nezabývala Rada FIS, jak jí ukládají stanovy FIS. Tam se k tomu konečně dostane někdo jiný, než ti, kteří to měli už od začátku pod palcem. Věřím, že se spravedlnost prokáže. No a kdyby ne, tak se to dostane třeba až do Lausanne CAS, protože to je věc, která za to opravdu stojí.

* LN Pracujete i pro Český olympijský výbor (ČOV). Objevují se v době před hrami v Pekingu nějaké případy porušení olympijských symbolů?

Budou se jistě množit s blížícím se datem zahájení her, stejně jako pokaždé v olympijských letech.

* LN Vzpomenete si na nějaký případ, který jste řešil?

Nejznámější kauza byla asi kolem reklamy při hrách v Turíně. Pivovar Budvar uváděl v televizi spot, kde dva Američani v českých dresech říkají, že jedou na hokejádu. Problém byl v tom, že existuje zákon na ochranu olympijských symbolů, které se smějí v reklamě používat pouze se souhlasem ČOV. Ten ale uděluje souhlas jen marketingovým partnerům, což jsou firmy, které přispívají na to, aby se zajistila reprezentace na olympijských hrách. A Budvar mezi ně nepatřil.

* LN Pivovar se ale očividně snažil slovem hokejáda použití olympijských symbolů obejít...

Ono to zase ale tak jednoduše nejde obejít. Na podobné případy jsou už v zahraničí jasné rozsudky, MOV např. řešil úspěšně podobnou kauzu „kompjútriády“. Podařilo se nám zhruba v polovině her, kdy byla kampaň v plném proudu, získat od soudu předběžné opatření, kterým byla reklama úplně zastavena. Museli reklamu v televizi zastavit a balení piva s olympijskými symboly stáhnout z obchodů. Do dneška se u Krajského soudu v Českých Budějovicích vede spor, kolik má Budvar jako odškodné za to porušení zákona zaplatit.

* LN Pojďme k F1. Jak jste vnímal protest stáje McLaren proti výsledkům poslední loňské Grand Prix, v níž týmy BMW a Williams použily podchlazené palivo?

Šlo o hrozně moc. Nejen o vysoké teploty paliva, ale hlavně o prestiž, veliké peníze a nejvíc o to, kdo bude mistr světa, což je úplně zásadní. Bylo zajímavé sledovat, jaké neskutečné prostředky jsou McLaren i Ferrari ochotni investovat do právníků a do všech procedur, které s tím souvisejí. Myslím si, že se takové případy budou opakovat. Je to trend, jak se přiostřuje boj o nejvyšší pozice.

* LN Domníváte se, že se bude o titulech nebo o medailích rozhodovat stále víc tímto způsobem?

Určitě. Myslím, že ta doba přichází. Kdyby bylo vyhověno McLarenu, měl by Hamilton šanci stát se dodatečně mistrem světa. On ale udělal do médií celou řadu prohlášení, že si to nepřeje, že by to nebylo dobře a fanoušci by to nevítali. Nicméně tým na tom trval a pokoušel se o to. Takže jedna věc je mediální prezentace, ale druhá rovina je o tom, že kdyby ke změně došlo, tak za rok už nikdo neví, jak to bylo, a v historii bude záznam, že se Hamilton stal nejmladším mistrem světa...

* LN Sledujete veřejné mínění v podobných případech?

Když jsem v listopadu přiletěl na odvolací soud do Londýna, tak jsem se zeptal taxikáře, policisty, číšníka v baru a dalších Angličanů, co si o tom myslí. Jestli by chtěli, aby Hamilton získal titul dodatečně. Všichni říkali, že v žádném případě. Tlak veřejnosti na něj asi musel být veliký, takže ta prohlášení učinil. Pochopil, že by to jinak nešlo.

***

Věřím, že v případě odebraných bodů Lukáši Bauerovi při Tour de Ski se spravedlnost prokáže

McLaren a Ferrari jsou ochotny investovat neskutečné prostředky do právníků a všech procedur, které s tím souvisejí

Český právník mezi sportovní elitou

Právník a motocyklový závodník Jan Šťovíček se se sportovní problematikou setkal na konci devadesátých let a postupně se dostal až do Mezinárodní automobilové federace (FIA), kde se zabývá mediálně sledovanými případy F1. Mezi jeho klienty patří Český olympijský výbor.

případ Bauer

Lyžařský svaz České republiky se přes Šťovíčka odvolal proti odejmutí sporných bodů a prémií vedoucímu muži Světového poháru Lukáši Bauerovi v seriálu Tour de Ski. Jeho vedení změnilo v průběhu série závodů výklad pravidel. Oproti jejich původnímu znění nevyhrál závodník, který dojel do cíle etapy na prvním místě, ale ten s nejlepším časem. Bauer tak přišel o tři výhry v Tour, 82 bodů do SP a finanční prémii ve výši 13 tisíc švýcarských franků (asi 200 tisíc korun). Kauzu bude po prvním zamítnutí nyní řešit Rada FIS tvořená právními experty.

případ McLaren

Štovíček stál v čele čtyřčlenného senátu Mezinárodního odvolacího soudu FIA, který loni v listopadu zamítl protest stáje McLaren. Elitní stáji formule 1 se nezamlouvalo, že v závěrečném závodu sezony, Velké ceně Brazílie, údajně použily vozy BMW a Williamsu podchlazené palivo. Pokud by Šťovíčkův tribunál protest uznal, nestal by se mistrem světa Fin Kimi Räikkönen z Ferrari, ale pilot McLarenu Lewis Hamilton.

Autor: