Pondělí 6. února 2023, svátek má Vanda
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Předvolební hesla? Nadutost, vábení xenofobů a lacinost, hodnotí české partaje odborník

Česko

  7:00
PRAHA - Eurokampaň postrádá lehkost, vtip a obsah. Politické strany přišly s nicneříkajícími hesly, které voliče nemají šanci oslovit. "Sociální demokraté mají heslo téměř budovatelské, ANO spoléhá na lacinou rekvizitu a ODS se staví nad své voliče," říká profesor Jan Jirák, odborník na mediální komunikaci působící na Fakultě sociálních věd UK, který pro server Lidovky.cz zhodnotil nápady parlamentních stran.

Nekašlete na Evropu, říká TOP 09 před volbami. foto: top09.cz

ČSSD: Evropa bude taková, jakou si ji uděláme (Jan Keller)

"Evropa bude taková, jakou si ji uděláme," říká kandidát do EP Jan Keller.

Heslo téměř budovatelské. Následovat by měla píseň z Golema "ten umí to a ten zas ono a všichni dohromady uděláme moc". Významová zkratka klade důraz na to, že "člověk je strůjcem svého štěstí sám", a pomíjí reálné podmínky evropské politiky. V souboru předvolebních hesel ale patří k přijatelnějším, alespoň tím, že "nám" přiznává možnost aktivního podílu na budoucnosti Evropy.

ODS: Otáčíme EU správným směrem

Otáčíme EU správným směrem, zní slogan ODS před evropskými volbami.

Heslo sází na představu, že ODS ví vždycky všechno líp, tedy i to, kam má směřovat EU. Je to heslo sebestředné, naduté a vypovídá víc o nadřazeném vztahu ODS k voličům než o přístupu této strany k EU.

 

ANO: Aby i naše děti měly v Evropě šanci

Aby i naše děti měly v Evropě šanci

Obraz dětí je běžná a laciná rekvizita politické propagandy. Pozoruhodná je přítomnost spojky "i", která signalizuje nerovné postavení "našich dětí", které (zatím) šanci nemají, ale s péčí ANO ji (zřejmě) mít budou, zatímco všechny ostatní děti už šanci mají. Je to banální zkratka ublíženeckého příběhu o údajné nerovnosti a o tom, že "nás" zase už někdo nespravedlivě předběhl,

TOP 09: Nekašlete na Evropu

Nekašlete na Evropu, říká TOP 09 před volbami.

Sloveso "kašlat" ve významu "nejevit zájem", "být lhostejný" navozuje svou hovorovostí neformální atmosféru a navazuje na Schwarzenbergovu prezidentskou kampaň. Je to ale návaznost umělá a ryze marketingová. Rozkazovací způsob dělá z hesla výzvu k aktivitě (čímž je blízké heslu ČSSD), jinak má ale o vztahu TOP 09 k EU nulovou výpovědní hodnotu.

KDÚ-ČSL: Hájíme české zájmy

Hájíme české zájmy, říká lídr kandidátky Pavel Svoboda

Snad až překvapivě nacionalistický tón (objevuje se ale i v programových materiálech). Sloveso "hájíme" vyvolává představu ohrožení jakýchsi českých zájmů (což heslo posouvá do blízkosti propagandistických zmínek o "zájmech pracujícího lidu", které také bylo třeba chránit...) a staví předmětnou stranu do pozice ochránce.

KSČM: Chceme Evropu pro lidi

Chceme Evropu pro lidi, tvrdí komunisté.

Výrok z kategorie nátlakových, ale významově prázdných argumentů (je těžké představit si smělce, který by nechtěl Evropu pro lidi a je současně těžké představit si, co taková "Evropa pro lidi" vlastně je). V politické propagandě je ošidné užívat sloveso "chceme", neboť znamená více požadavek ("něco chci"), méně již příslib ("něco pro to udělám").

ÚSVIT: Nechceme u nás nepřizpůsobivé cizince nebo náboženské fanatiky

Nechceme u nás nepřizpůsobivé cizince nebo náboženské fanatiky

Jediné heslo, které obsahuje konkrétní představu o nějakém cílovém stavu - smutné je, že těžko přijatelném. Spolu s TOP 09 je to heslo obsahující zápor - byť v jiném vyznění. Záběr hesla pozoruhodně propojuje dvě velké voličské skupiny přítomné v české společnosti: xenofobně naladěné voliče a bezvěrce. Dost jasně říká: neboj se být proti cizincům, je to jako bys byl agnostik. Ono to ale vůbec není totéž. Jako bezvěrec se osobně ohrazuji: s xenofoby nechci být házen do jednoho pytle.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat