Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Budu létat běžnou linkou, slíbil Stropnický. Zatím vítězí vládní speciál

USA

  12:15aktualizováno  5. května 12:12
PRAHA - Pokud to půjde, budu létat běžnými linkami, tvrdil ještě v únoru ministr obrany Martin Stropnický (ANO). Od té doby ale využil běžnou linku jen jednou. Vládním speciálem odcestoval na konci dubna na Mali i do Spojených států. "Mohl jsem hned po doletu začít pracovat," obhajuje neotřele šéf resortu své cesty.

Ministr obrany Martin Stropnický (vlevo) navštívil 25. dubna českou jednotku výcvikové mise EU TM ve výcvikovém kempu v Kati v Mali. foto: ČTK

"Při služebních cestách platí především kritérium výšky nákladů a efektivnosti. Tato cesta (do USA - pozn. red.) byla při použití speciálu ekonomičtější. Jeli s námi i podnikatelé," vysvětlil serveru Lidovky.cz Stropnický s tím, že se cesta vyplatila a že delegace naplnila celé letadlo. "Navíc mi to umožnilo jít po osmihodinovém letu rovnou do kanceláře a pracovat. Škoda, že se nezeptáte na obsah cest," dodal ministr.

ČTĚTE TAKÉ:

Jedna ku dvěma

Stropnický svůj návrh létat běžnou linkou či nepohodlnými letouny CASA v únoru zdůvodňoval cenou. Nechal si spočítat, kolik stojí cesta vládním speciálem a komerční linkou - rozdíl podle něj dělá až sto tisíc. "Tak jestli se to někomu zdá málo, mně se to nezdá úplně málo," opakoval v rozhovorech pro média před svou první cestou do Atén. Tehdy šéf resortu také připustil, že by mohl běžnými linkami létat pravidelně. 

Jenže od té doby ministr coby obyčejný pasažér cestoval jen jednou. "Já jsem byl celkem na třech zahraničních cestách a, pokud vám jde o čísla, tak je to jedna ku dvěma," přiznal. "A vy píšete pro bulvár, nebo pro Lidové noviny? V tom prostě žádná apartnost není, je tam celá řada kritérií," reagoval Stropnický podrážděně. 

Do Atén letěl ministr linkou

"U každé zahraniční cesty ministra obrany se posuzuje výhodnost využití leteckého speciálu oproti komerční lince. Každá zahraniční cesta je však svým charakterem jedinečná a do úvahy je třeba vzít kromě nákladů také řadu dalších kritérií. Např. účel cesty, časové hledisko (program a jeho návaznost), složení delegace a v neposlední řadě bezpečnostní aspekty. Po nástupu Martina Stropnického do funkce ministra obrany byla komerční linka využita při jeho cestě na zasedání ministrů obrany zemí EU do Atén. Úspora v daném případě činila 100 tisíc Kč."

Vladimír Lukovský, tiskové oddělení ministerstva obrany

Byl to ale právě šéf obrany, který sám navrhl, že bude šetřit peníze a že se uskromní. Před měsícem dokonce před novináři představil některá úsporná opatření v jeho resortu. Mezi nimi jmenoval i omezení počtu delegátů při zahraničních cestách.

Já prachy nerozhazuji, hájí se šéf obrany

Ministr na konci dubna odletěl vládním speciálem na africké Mali a poté do USA. "Pokud jde o Mali, tam jsem letěl na otočku. Na takový režim žádná linka není. Navíc se tam jezdí s materiálním vybavením pro naši jednotku a tentokrát jsme vezli i partu techniků," jmenuje Stropnický důvody využití vládního speciálu.

Ministr obrany Martin Stropnický na návštěvě českých vojáků v africkém státě Mali.

"A pokud to tedy chcete slyšet, myslím si, že svoje slovo držím, protože jinak bych tam musel jet na kole nebo já nevím jak." dodal.

Ačkoli nápad vznikl v jeho hlavě, své nákladné cesty dál urputně hájí. "Já tady prachy nerozhazuji. Já jsem řekl, jak to půjde. A když to jde, tak to tak dělám. Když mi velitel letiště řekne, že na airbusu potřebuje nalítat, tak přece nebudou létat prázdní. To potom beru jako argument," pokračoval v obhajobě. 

Autor: