Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Bulvár loni výrazně rostl, ostatní tisk věří v internet

Česko

Loni se v Česku prodalo zatím nejvíc bulváru. Nebulvárních novin Češi kupovali vůbec nejméně za patnáct let.

Přesto tiskový trh láká nové hráče, silné v jiných oborech.

PRAHA Zatímco zájem o bulvární čtivo roste, seriózní deníky kupuje čím dál méně lidí, i když stále ještě víc než bulvár.

Loni, poprvé v historii České republiky, klesl počet denně prodaných výtisků nebulvárních listů pod milion, na 978 tisíc. Některý ze tří bulvárních deníků přitom denně na stánku žádalo 674 tisíc lidí.

Vyplývá to z ročních průměrů denních prodejů novin v České republice od března 1993 do prosince 2007. Údaje o prodaných nákladech ověřených specializovanou kanceláří ABC poskytla LN tuzemská Unie vydavatelů.

V rekordní výši jen Aha! a Šíp Meziročně loni výrazně rostly jen dva nové bulváry, oba asi o třicet tisíc: Šíp, vzniknuvší na podzim 2005, a Aha!, vycházející od jara 2006. Průměr jim zlepšily zejména únorové prodeje, v týdnech po sebevraždě hudebního skladatele Karla Svobody, kdy po bulváru na trafikách sahalo přes osm set tisíc lidí. Šíp se loni vyšplhal na průměrných devadesát tisíc denně, Aha! na 124 tisíc. Se dvěma novými konkurenty v zádech podruhé meziročně klesal lídr trhu Blesk, i když méně než rok předtím, a to o sedmnáct tisíc, na 460 tisíc. Střet vyřešil Ringier, vydavatel Blesku, tak, že v říjnu největšího rivala Aha! koupil.

Zatímco MF DNES už třetí rok osciluje kolem tří set tisíc prodaných výtisků, LN zůstávají na sedmdesáti tisících a o pár tisíc méně má Sport, rok 2007 byl černým rokem pro polovinu z šestice českých nebulvárních titulů. Dosavadního dna své prodejnosti dosáhly Hospodářské noviny (poprvé spadly pod šedesát tisíc prodaných výtisků, v roce 1993 měly přes sto padesát tisíc), v propadu pokračuje i Právo (z více než tři sta dvaceti tisíc kupujících, které mělo ještě jako „Rudé“, bylo loni 154 tisíc, v poslední pětiletce jich ztrácí zhruba deset tisíc ročně). A sedm desítek regionálních listů sdružených pod značkou Deník je na nejméně pětiletém minimu - jejich loňský denní průměr 324 tisíc znamená i pokles o 20 tisíc vůči roku předešlému. Proto Vltava-Labe-Press, vydavatel Deníků, stejně jako řada konkurentů předtím, upírá své naděje k internetu, který nabízí mladší, vzdělanější a aktivnější publikum. Buduje multimediální web a na něj mimo jiné vždy od půlnoci dává elektronickou verzi svých titulů, jak následující den vyjdou na papíře. Brzy chce vydavatel službu zpoplatnit, aby mohl přičítat takto prodané „výtisky“ do celkových prodejů. MF DNES už tak činí, byť jich zatím prodává asi dvacet denně.

Na papír chce J&T i Seznam.cz Krize nebulvárních novin finančně silné subjekty neodrazuje. Většinový vlastník největšího českého portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič nedávno v Euru připustil, že by se mohl dát do seriózních novin: „Protože ty tu chybějí. Jak bychom je distribuovali, jestli nejdříve po internetu a pak teprve tiskem, nebo opačně, zatím nevím.“ Daniel Křetínský zase řekl týdeníku Ekonom, že slovenská finanční skupina J&T, jíž je partnerem a která platí rozjezd digitální zpravodajské televize Z1, by chtěla i ekonomické a sportovní médium: „U ekonomického tisku bychom volili spíš vstup do již existujícího titulu. U sportu bychom budovali vlastní redakci, protože je tam spousta volného prostoru a minimální konkurence.“

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!