„Dovolil jsem si jeho jméno navrhnout panu premiérovi a on souhlasil. Je to čistě pragmatický krok, Roman Onderka problematice rozumí, a bude dobré, aby pomohl dohlédnout na jednolitý management firmy, která podle mého názoru není v dobré kondici,“ potvrdil LN Jan Birke, dopravní expert ČSSD. Onderka sám na dotaz nereagoval.
Náhled do Onderkova životopisu ukazuje, že s kolejemi už do styku přišel, a to na samém začátku své kariéry. Nejprve pracoval jako mechanik Adamovských strojíren, kde se mimo jiné vyráběly železniční mosty, a posléze se odebral na pozici vozmistra vbrněnských Českých drahách. V letech 2007 až 2011 byl Birkeho předchůdcem na postu stínového ministra dopravy.
Valná hromada už Onderkovu nominaci odsouhlasila, do nové práce nastupuje právě ode dneška a v dozorčí radě nahrazuje advokáta Jana Harta.
„Pan Onderka je absolventem Vysokého učení technického v Brně a již v oblasti dopravy působil, uČeských drah nebo u Dopravního podniku Města Brna,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že firma odměny členů dozorčích rad nezveřejňuje. Vprůměru to nicméně bývá kolem třiceti tisíc měsíčně.
Peníze v tomto ohledu nejsou to nejdůležitější, spíše jde o stvrzení nových spojenectví a přípravu pozic pro podzimní volby do sněmovny. Podle informací LN může Onderkovo angažmá více než s jeho železničářskou odborností souviset s jeho ukotvením vbuňce ČSSD v části Brno-střed. Premiér a předseda strany Bohuslav Sobotka potřebuje silnou anezpochybňovanou podporu včele jihomoravské kandidátky, Onderka patříval ke spojencům Sobotkova rivala Jeronýma Tejce. Teď Onderka dostal drážní angažmá a Tejc oznámil, že už do sněmovny kandidovat nebude.