V testech společnosti GS1 Czech Republic nevyhovělo požadavkům 53 procent čárových kódů, které letos odborníci z této firmy testovali u několika tisíc položek zboží. Nedostatky mělo i dalších 13 procent čárových kódů.
Petr Bílek z GS1 Czech Republic za hlavní příčiny nekvalitních čárových kódů označil jejich nedostatečnou velikost, nesprávné umístění na výrobku a špatnou kvalitu tisku.
Obchodníci nyní budou podle Bílka své dodavatele tlačit k tomu, aby výrobky opatřovali kvalitními čárovými kódy, jelikož se kvůli hospodářské krizi a slabším útratám Čechů snaží snížit náklady. Obchodní řetězce se navíc začaly předhánět, který z nich bude mít kratší fronty u pokladen. Dlouhé fronty totiž patří mezi hlavní nešvary, které zákazníci obchodníkům vyčítají a kvůli nimž jsou ochotni měnit prodejnu. A právě nekvalitní čárové kódy zboží mohou dobu placení nákupu značně prodloužit. „Je zřejmé, že kvalita čárových kódů bude mnohem intenzivněji sledována a jednoznačně vyžadována od všech výrobců a dodavatelů objednávaných produktů,“ upozornil Bílek.
Dlouhé fronty u pokladen podle některých zahraničních průzkumů mohou odradit od nákupu až desetinu přítomných zákazníků. Loajalita Čechů k obchodním řetězcům navíc v době hospodářské krize polevuje a lidé častěji střídají obchody a hledají co nejvýhodnější cenové nabídky. „To, co nakupující vnímají v první řadě, je rychlost odbavení a fronty u pokladen. Nejlepší pověst mají v tomto směru menší samoobsluhy, supermarkety a také diskonty. Naopak jde o slabinu hypermarketových řetězců,“ upozornil již dříve Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.
***
Zdržuje
Dvě třetiny testovaných čárových kódů u obchodníků v Česku byly nekvalitní.
Pokladní pak musí postupovat nestandardním způsobem, to vede ke zpomalení obsluhy a tvorbě front.