Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Čárové kódy mohou za fronty

Česko

PRAHA Čárové kódy, pomocí kterých obchodníci účtují zákazníkům nákupy, jsou v Česku velmi nekvalitní a zdržují odbavení zákazníků u pokladen. Zjistil to průzkum firmy GS1 Czech republic. Minimální požadavky na jakost nesplnily dvě třetiny kontrolovaných čárových kódů na obalech zboží. Prodavači tak musí čárový kód často snímat i několikrát nebo jej zadat do pokladny ručně, což výrazně prodlužuje dobu účtování nákupu. Průzkum čárových kódů zveřejnil časopis Svět balení.

V testech společnosti GS1 Czech Republic nevyhovělo požadavkům 53 procent čárových kódů, které letos odborníci z této firmy testovali u několika tisíc položek zboží. Nedostatky mělo i dalších 13 procent čárových kódů.

Petr Bílek z GS1 Czech Republic za hlavní příčiny nekvalitních čárových kódů označil jejich nedostatečnou velikost, nesprávné umístění na výrobku a špatnou kvalitu tisku.

Obchodníci nyní budou podle Bílka své dodavatele tlačit k tomu, aby výrobky opatřovali kvalitními čárovými kódy, jelikož se kvůli hospodářské krizi a slabším útratám Čechů snaží snížit náklady. Obchodní řetězce se navíc začaly předhánět, který z nich bude mít kratší fronty u pokladen. Dlouhé fronty totiž patří mezi hlavní nešvary, které zákazníci obchodníkům vyčítají a kvůli nimž jsou ochotni měnit prodejnu. A právě nekvalitní čárové kódy zboží mohou dobu placení nákupu značně prodloužit. „Je zřejmé, že kvalita čárových kódů bude mnohem intenzivněji sledována a jednoznačně vyžadována od všech výrobců a dodavatelů objednávaných produktů,“ upozornil Bílek.

Dlouhé fronty u pokladen podle některých zahraničních průzkumů mohou odradit od nákupu až desetinu přítomných zákazníků. Loajalita Čechů k obchodním řetězcům navíc v době hospodářské krize polevuje a lidé častěji střídají obchody a hledají co nejvýhodnější cenové nabídky. „To, co nakupující vnímají v první řadě, je rychlost odbavení a fronty u pokladen. Nejlepší pověst mají v tomto směru menší samoobsluhy, supermarkety a také diskonty. Naopak jde o slabinu hypermarketových řetězců,“ upozornil již dříve Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

***

Zdržuje

Dvě třetiny testovaných čárových kódů u obchodníků v Česku byly nekvalitní.

Pokladní pak musí postupovat nestandardním způsobem, to vede ke zpomalení obsluhy a tvorbě front.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...