Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Časopisům o hrách zvoní hrana

Česko

Specializované herní časopisy zažívají pokles po celém světě, český trh nevyjímaje. Přežije jen nejsilnější

PRAHA Časopisy o hrách tu s námi budou ve vyšších nákladech maximálně pět let, pak se přesunou do oblasti nízkonákladového zájmového tisku či úplně skončí.

Tak chmurně předpovídají budoucnost herního tisku sami jeho vydavatelé. „Specializované herní časopisy zažívají po celém světě obrovský pokles.

V Americe jde o dvacet až dvaadvacet procent, na německém trhu o 17,5 procenta,“ vypočítává Pavel Filipovič, ředitel společnosti Burda Communications, která vydává časopis Level. Pokles se nevyhnul ani českému trhu.

Zatímco v roce 2004 prodal Level ve třech verzích - s DVD, CD a v miniformátu - přes pětačtyřicet tisíc výtisků, nyní dosahuje na necelých dvacet tisíc.

Vydavatelství už také vydává pouze jednu verzi, a to s DVD.

Podobně s prodeji je na tom i konkurenční Score, vydávané nakladatelstvím Omega Publishing,

Přikládané DVD považují vydavatelé za velmi důležité. Podobně jako v případě filmových časopisů, které často vycházejí s filmovým DVD, i herní časopisy už několik let poskytují hráčům na DVD plnou verzi jedné či více her. Většinou jde o asi rok a více starý titul. „Práva na hru jsou vždy omezena na lokální trh a určitou dobu. Cena se pohybuje od dvou tisíc eur za slabší hry až po deset tisíc eur za skutečné pecky,“ uvádí Filipovič. „Na plné hře velmi záleží. Je to zajímavá přidaná hodnota pro čtenáře. Pokud jde o kvalitní titul, Score se v daném měsíci prodává lépe,“ řekl LN šéfredaktor herního časopisu Score Jan Modrák.

Pokud Levelu i Score klesá náklad, stále jsou na tom lépe než mnoho herních časopisů, které přestaly existovat. V posledním roce se to stalo magazínům zaměřeným na herní konzole. Skončily tak Oficiální PlayStation 2 magazín a Next Level, které vydávala Burda, či Oficiální Xbox 360 magazín, vydávaný brněnským nakladatelstvím Computer Press. „Časopisy jsme uzavřeli z ekonomických důvodů,“ uvádí Filipovič. Prodaný náklad se pohyboval v tisícovkách kusů a remitenda činila až osmdesát procent.

Důvodem je především technologický pokrok. U časopisů o videohrách bylo pro hráče kdysi velmi důležité přikládané DVD, které obsahovalo zkušební verze (tzv. dema) nejnovějších her, jež nešlo jinak získat. To už ale u nové generace konzolí neplatí. „Majitelé Xboxu 360 či PlayStation 3 si dema jednoduše stáhnou z internetu, nemusejí si k tomu kupovat časopis s DVD,“ říká Modrák. Navíc je podle něj Česko zemí, kde se tradičně hraje hlavně na PC a ne na konzolích. „Konzole se chápe jako spotřební zboží. Daleko méně než u PC si hráči chtějí o hrách číst,“ vysvětluje Modrák. Herní časopis je stále autoritou Level i Score si udržují oba relativně vysokou čtenost i při nízkých nákladech, podle Media Projektu čte každý výtisk kolem sedmi až osmi lidí. „Komunita, jež se kolem časopisu vytváří, ovlivňuje své kamarády. Jsou to experti ve školních třídách, kterých se ostatní ptají, jakou hru či jaký hardware si mají koupit,“ popisuje Filipovič.

Filipovič předpovídá, že časopisům bude postupně klesat náklad po dalších pět let. Pak podle něj má šanci na českém trhu přežít jenom jeden. „Bude to nosič názorů, autorita. A je nezbytně nutné, aby byl na papíře.“

Zálohou je pro Burdu její internetový magazín Hrej.cz, který připravují stejní redaktoři jako Level. Score naopak zatím webovou strategii nemá. „Časopisy jsou stále výdělečnější než herní weby a dokáží zaplatit ty nejlepší autory,“ říká Modrák.

Autor:

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...