Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Část města bude bez hrází

Česko

PRAHA Lidé v Karlíně, Starém Městě či Holešovicích už na povodně jenom vzpomínají. Nové záplavy jim díky nově vybudovaným protipovodňovým hrázím pravděpodobně nehrozí.

To však ale stále nelze říct o obyvatelích několika menších pražských čtvrtí, které na nutné hrazení čekají pátý rok. Tři z nich, a to Radotín, Zbraslav a Troja, by se měly podle plánů magistrátu dočkat už příští rok. Část Sedlce a Lahovičky se nedočkají nikdy.

Nejdou totiž účinně obehnat protipovodňovým valem. V Lahovičkách proto město od zdejších obyvatel vykoupilo domy, aby mohla být při povodni celá lokalita zatopena. Pobřežní část nejde chránit hlavně kvůli tomu, že leží jen několik desítek centimetrů nad normální hladinou Vltavy, a tak by tady zábrany musely být vysoké skoro deset metrů. „Proto bylo celé území vyhodnoceno jako průtočná zóna a v případě povodně bude zaplaveno. Jedná se však jen o jednu třetinu celé čtvrti, zbytek je skryt za vysokým železničním valem,“ řekl Martin Šalek, mluvčí šesté městské části, pod kterou Sedlec spadá.

V Troji vznikne val

Za náspem je celý zbytek Sedlce před vodou chráněn. Při příchodu povodně se totiž hliníkovými lištami zatarasí všechny tamní podjezdy a větší část čtvrti by měla zůstat v suchu. Narozdíl do roku 2002, kdy skončila deset metrů pod hladinou Vltavy.

Problematická je také ochrana okrajových částí na jihu města. Radotín a Zbraslav měly být totiž původně připraveny na stejně vysokou vodu jako centrum města. Tedy na hladinu o třicet centimetrů vyšší, než byla ta v roce 2002.

Kvůli příliš vysoké ceně se od toho ale upustilo. „Vybudují se tu hráze na stoletou vodu. Protipovodňové opatření, které by zastavilo vodu z roku 2002, by bylo totiž neúměrně drahé,“ uvedl důvod snížení hrází na jihu Prahy ředitel městského investora Jiří Toman.

V Troji byl podle něj problém hlavně s výškou sypané hráze. Ta měla být původně patnáctimetrová, přičemž na jejím vrcholu by vedla silnice a tramvajová trať. V dalších projektech se výška valu postupně snižovala. Nakonec má v Troji vzniknout pětimetrová hráz s cyklostezkou. Kromě zmíněných částí je ochrana dokončena. Jejími technicky nejnáročnějšími částmi jsou vrata zavírající Čertovku a malá přehrada na ústí Rokytky.

Autor: