Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

ČD Cargo mělo koupit zbytečné vagony

Česko

Šéf Českých drah Petr Žaluda tvrdí, že se v jejich dceřiné firmě chystal podezřelý obchod za 175 milionů korun

PRAHA Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah, včera pokračoval v odhalování zákulisí bleskového odvolání vedení firmy ČD Cargo.

Podle Žaludy bylo toto rozhodnutí nezbytné, jelikož „hrozilo pokračování škod a další snížení hodnoty ČD Cargo“. Za svým rozhodnutím z minulého týdne, kdy odvolal generálního ředitele dceřiné společnosti ČD Cargo Josefa Bazalu, si stoprocentně stojí. Žaluda, který se sám nechal jmenovat šéfem ČD Cargo, je podle svých vlastních slov připraven za tento krok nést případné následky, včetně možného odvolání.

Jako konkrétní příklad škod, které mohly nastat, uvádí Žaluda podezřelý tendr na nákup stovky potravinářských vagonů, které podle interní analýzy ČD Cargo nepotřebuje.

Výše zmíněná analýza dle Žaludových slov dokonce tvrdí nejen to, že nákup vagonů není nezbytně nutný, ale i to, že jejich případný pronájem by vyšel o polovinu levněji. Pokud se tato podezření potvrdí, nové vedení prý tendr zastaví, čímž by mělo dojít k úspoře 175 milionů korun.

Zmatek, který nyní ve firmě vládne, dokresluje i událost ze včerejšího podvečera. Žaluda kvůli spornému obchodu svolal mimořádnou tiskovou konferenci. Později se však objevila zpráva podepsaná ředitelem komunikace ČD Cargo Zdeňkem Větrovcem. „Předseda představenstva ČD Petr Žaluda měl pravděpodobně o této záležitosti nepravdivé informace,“ píše se v ní s tím, že nákup vagonů schválilo i představenstvo Českých drah.

Podle dnes už bývalého generálního ředitele ČD Cargo Josefa Bazaly ale jeho odvolání společnost naopak poškodilo.

Ve stejném duchu se vyjadřují i další bývalí členové vedení ČD Cargo Oldřich Mazánek a Pavel Koucký, kteří dobrovolně rezignovali na své posty nedlouho po Bazalově odvolání.

Oldřich Mazánek, který v ČD Cargo zastával post provozního ředitele, tvrdí, že kroky nového představenstva se okamžitě začaly nepříznivě projevovat ze strany zákazníků, což může vyústit k nenávratným ztrátám přepravních zakázek. Jen v posledních dvou dnech prý ČD Cargo zaznamenalo ztráty v oblasti nasmlouvaných tranzitních přeprav, například ve směru z Polska do Rakouska a zpět, a to v počtu 31 vlaků týdně. Žaluda mírný pokles přepravních zakázek v posledních dnech potvrzuje. Kategoricky však odmítá, že by pokles mohl mít cokoliv společného s Bazalovým odvoláním, a veškeré takovéto spekulace označuje za nesmyslné. S vysvětlením, že v byznysu není možné vypovídat partnerské smlouvy ze dne na den. Pokles posledních dnů tak podle něj má příčiny v dřívějších rozhodnutích bývalého vedení.

Vypadá to, že spor Žaludy s Bazalou rozsoudí až forenzní audit, který v ČD Cargo momentálně probíhá. Jeho výsledky by měly být oznámeny v nebližších dnech či týdnech.

Skutečností nezpochybnitelnou už nyní je, že ČD Cargo vykazovalo v posledních dvou letech čím dál tím horší hospodářské výsledky. Zatímco před rokem 2008 pravidelně dosahovalo zisku okolo 1,5 miliardy korun, v samotném roce 2008 to bylo už jen 400 milionů. V roce minulém se pak dokonce propadla do ztráty 380 milionů korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!