Investiční akci ČD včera oznámil mluvčí Petr Šťáhlavský, poté co konkurenční RegioJet ze skupiny Student Agency zahájil o víkendu na severu Čech propagační jízdy svých vlaků.
S nasazením prvních motorových souprav na některé spoje na severu Čech podle Šťáhlavského firma počítá letos v prosinci. „O tratích, na které vyjedou, zatím nebylo definitivně rozhodnuto. S největší pravděpodobností to ale budou některé linky v severní části regionu. Půjde o první z celkem osmi moderních motorových jednotek, které ČD zprovozní do roku 2014 v Ústeckém kraji.“
Přibližně do tří let se podle mluvčího cestující dočkají na hlavních tratích Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Kadaň a Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov také nových pantografů. „Jezdit by jich mělo nejméně sedm. České dráhy vyhlásí mezinárodní soutěž a uzavřou kontrakt na jejich výrobu ještě letos, nejpravděpodobněji do podzimu,“ doplnil Šťáhlavský.
Mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Mostem jezdí ode dneška až do 7. května soupravy City Elefant. „Nabízejí příjemný interiér, polstrované sedačky, klimatizaci a bezbariérové řešení. Cestující si tak komfort moderních vlaků mohou s předstihem vyzkoušet už nyní,“ dodal Šťáhlavský.
České dráhy budou zajišťovat železniční dopravu v Ústeckém kraji v příštích deseti letech. Smlouvu schválili krajští zastupitelé loni v listopadu. Kraj Českých drahám zaplatí 471 milionů korun za rok, což je zhruba stejně jako v roce 2009, a ze státních peněz jim bude za dopravní obslužnost v kraji doplaceno 217 milionů korun.
O provozování osobní regionální dopravy ve čtyřech krajích usilovala i firma RegioJet, kterou vlastní společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury. Kraje ale nakonec výběrová řízení nevypsaly a uzavřely desetileté smlouvy s Českými drahami. Výsadní postavení ČD a loňský postup krajů Jančura dlouhodobě kritizuje a chce si na něj stěžovat v Bruselu. V Ústeckém kraji RegioJet například nabízel cenu o 60 milionů korun ročně nižší.
RegioJet zahájil o víkendu v Ústeckém kraji propagační jízdy dvěma soupravami Siemens Desiro na již neprovozované takzvané Kozí dráze mezi Děčínem a Krupkou na Teplicku. Možnost svézt se moderní nízkopodlažní soupravou využilo na 4000 cestujících. Právě velký zájem lidí ale přinesl problémy v podobě zpoždění, které spoje provázelo po oba víkendové dny. Na začátku se objevily i technické potíže dané tím, že trať je dlouho nepoužívaná. České dráhy letos vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun.
***
Konkurence? City Elephant na týden
Minulý týden zahájila v Ústeckém kraji se svými vlaky propagační akci firma Regiojet ČD reagovaly oznámením investic a dočasným nasazením moderních souprav City Elephant