Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Čechy láká cizina a extrémní zážitky

Česko

Češi poznávají na kole Alpy, Himálaj i Pyreneje. Zalepit si na cestách píchlou duši jim ale často dělá problém.

Počet lidí vyrážejících na aktivní dovolenou neustále stoupá. Velkým trendem posledních dvou tří let je cykloturistika v zahraničí,“ říká Marie Klementová z cestovní kanceláře Kudrna. „Poptávka roste především u pohodovějších cyklistických zájezdů, které jsou vhodné i pro rodiny s většími děti. Populární jsou také cyklovýpravy do dalekých zemí, například na Kubu,“ říká ředitel cestovní kanceláře Adventura Jan Bím.

Mezi nejnáročnější cyklistické terény patří třeba Korsika, Pyreneje nebo Alpy. „Na dovolenou na kole jezdím už asi deset let a k mým nejoblíbenějším destinacím patří Alpy, kde se jezdí buď po stopách Giro di Italia, nebo Tour de France. Jde o velice náročné trasy plné průsmyků, kdy překonáváte převýšení až 3000 metrů,“ popisuje svoji pravidelnou dovolenou cyklistický nadšenec Mario Poláček z Prahy.

Cyklisté podceňují vybavení

„Často se stává, že klienti s velmi drahým kolem neumějí ani zalepit píchnutou duši a nemají u sebe základní vybavení pro případné opravy,“ stěžuje si Klementová. To potvrzuje také Zuzana Ondášková z CK S. E. N.: „Klienti opravdu podceňují vybavení, a to hlavně cyklistické helmy, které totiž nejsou povinné.“ Většina cestovních kanceláří má již v ceně zájezdu zahrnuto pojištění léčebných výloh pokrývající rizikový sport. Ti, kteří si pojištění vyřizují sami, by neměli spoléhat na základní zdravotní pojištění, ale raději si připlatit a myslet i na pojištění odpovědnosti. Zranit nemusíte totiž jen sebe a výjimkou nejsou ani škody na majetku druhých. Kdo vyrazí na kolo s cestovkou, má tu výhodu, že s ním pojede zkušený průvodce, s nímž se pravděpodobně neztratí a dozví se od něj informace o významných místech na trase. Po ruce bude také mechanik, jenž pomůže s technickými problémy, a unavení cyklisté budou moci kdykoli využít služeb doprovodného autobusu. Cestovní kanceláře také často nabízejí i kombinované zájezdy, kdy sedlo kola střídáte s trekingem nebo s lodí. Za cyklistickými zážitky ovšem není nutné cestovat do vzdálené ciziny. V tuzemsku stačí sbalit cyklobrašny a stan, nebo si vybrat ubytování v některé z mnoha chalup a užívat jízdy po značených cyklotrasách a stezkách, které jsme ještě nedávno záviděli našim západním sousedům. „V loňském roce se u nás vybudovalo více než tisíc kilometrů nových cyklotras a jejich celková délka nyní dosahuje 31 105 kilometrů,“ říká Karel Markvart z Klubu českých turistů. Mnoho lidí podle něho neví o možnosti vyrazit na kole či pěšky do vojenských prostorů Boletice a Brdy. Vstup je tam povolen ale jen o víkendech a svátcích. „Jako jediní na světě máme jednotnou organizaci, která se stará o údržbu značení -cyklistického každý rok a pěšího jednou za tři roky,“ dodává Markvart. Klub je závislý na financích od krajů, ale zcela zadarmo mu s údržbou značení pomáhá asi 1600 dobrovolníků z řad jeho členů. Je notoricky známé, že cyklisté jsou účastníky silniční dopravy, a jejich povinností je tedy dodržovat dopravní předpisy. Mnozí z nich ovšem ani netuší, že jim u nás zákon ukládá také povinnou výbavu: dvě na sobě nezávislé brzdy s odstupňovaným ovládáním brzdného účinku a pro mnohé překvapivě také jasně znějící zvonek nebo obdobné zařízení. Počítejte také s odrazkami, a to vpředu bílé a vzadu červené barvy. Na šlapadlech a v paprscích kol musejí být odrazky barvy oranžové. Cyklista mladší 15 let je v Česku povinen použít přilbu.

Autor: