Důvod je jednoduchý. „Elektronické informační cedule, oznamující mlhu a sněžnou bouři fungovaly. Zejména řidiči kamionů ale doporučení k výraznému snížení rychlosti prostě nebrali na vědomí,“ řekl Willy Matzke, expert na informační systémy rakouského automotoklubu (ÖAMTC). Dosavadní vyšetřování hromadné nehody navíc prokázalo, že rychlost nesnížila ani zhruba polovina řidičů osobních automobilů. A to i přesto, že úsek hornorakouské dálnice A1 mezi Seewalchenem a St. Georgenem je náhlými změnami počasí a častými mlhami natolik pověstný, že dálnici lemují dokonalé informační cedule v hodnotě dvou milionů EUR (50 milionů korun). Jedna věc je ale varování a druhá, jak na něj řidiči reagují. Přestože experti považují panely stále za velmi důležitou a nutnou součást prevence proti dálničním nehodám, špičková technika sama o sobě nestačí. „Pro maximální bezpečnost na tomto dálničním úseku se z technického hlediska udělalo už všechno, co je v lidských silách,“ napsal v prohlášení k nehodě automotoklub.
Někteří rakouští experti proto místo instalace dalších panelů vyzývají k přísnějším kontrolám dodržování odstupu mezi jedoucími auty. Policie by měla dodržování minimální vzdálenosti mezi vozidly údajně kontrolovat a postihovat podobně jako rychlou jízdu. „Tato nehoda ukázala, jak je zásada minimálního odstupu při jízdě důležitá,“ řekl expert ÖAMTC Mario Rohracher. Při dobrém počasí by měl podle něj řidič jedoucí po dálnici dodržovat odstup od dalších aut minimálně 50 až 60 metrů.
Při špatném počasí však musí řidiči počítat s prodloužením této minimální bezpečné vzdálenosti na dvojnásobek a při sněžení či námraze až na trojnásobek či čtyřnásobek. Dvě třetiny nehod na rakouských dálnicích vznikají právě tak, že řidič jednoho auta narazí do vozidla před sebou.