Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Černý dovoz? Bez servisu

Česko

Luxusní automobilky trápí černý dovoz. Právní cesty jsou podle nich téměř bezzubé, hraniční přechody v rámci Evropské unie nikdo nehlídá. Firmy se proto snaží vyvážit nabídku černých dovozců lepšími servisními službami.

Známé automobilky se potýkají s neautorizovanými dovozci svých vozů. Někteří z těchto podnikavců jsou natolik chladnokrevní, že ke svým obchodním aktivitám neváhají využívat oficiální autosalony, kde provedou potenciální kupce, předvedou jim vozy a ukážou autorizované ceny. Následně klientovi navrhnou, že tentýž vůz lze pořídit levněji. Většinou jde o slevu v řádech jen několika procent, u luxusních vozů však i tato procenta znamenají úsporu, dosahující desetitisíců korun. Neautorizované neboli černé prodejce můžete rozpoznat i podle toho, že při podepisování smluv nevystupují jako zúčastněná strana. Většinou jde jen o zprostředkovatele komunikace mezi zájemcem a zahraniční společností. Autorizovaní dealeři před podobnou koupí zájemce pochopitelně varují. Podle nich bude třeba ušetřené peníze stejně časem investovat do servisu vozu.

Spojené státy zaslíbené i problémové Oblíbený a cenově snad nejlákavější je černý dovoz ze Spojených států. Nízká cena má své opodstatnění. „U vozů ze Spojených států mohou být problémy s homologací, s životností některých dílů a s kompatibilitou rádia či navigace,“ prozrazuje mluvčí Mercedes-Benz ČR Jan Kuhn. „Zdrojem problémů mohou být i jakékoli opravy, neboť se může stát, že bude třeba dovážet díly z USA. Vozidla také mívají odlišný software a při opravách bývá nutné dovézt jej z Ameriky. To je jen výběr toho, co může provoz takového vozidla prodražit.“ Automobilky se samozřejmě snaží nelegálnímu dovozu bránit právní cestou. „Budeme se snažit neautorizovaným dovozcům jejich byznys maximálně znepříjemnit. Vyčerpáme veškeré právní možnosti, které máme k dispozici,“ říká Peter Modelhart, ředitel společnosti Jaguar Land Rover Austria, která do České republiky dováží značky Land Rover a Jaguar. Právní řešení ale bývá podle zkušeností ostatních dovozců neúčinné. Jiné nástroje přitom nelze na území Evropské unie prakticky použít. Znemožnilo je otevření hranic. „Legislativa EU již nerozlišuje, zda si zákazník vozidlo kupuje v Hradci Králové, v Salcburgu či Paříži,“ říká Jan Kuhl.

„Nebudete mít náš servis“ Automobilky a jejich autorizovaní dovozci proto operují se servisními službami, které v dlouhodobém horizontu znamenají větší úspory než jednorázové slevy černých dovozců. V České republice tak nabízejí u autorizovaných prodejců nadstandardní podmínky, který mají odpovídat image jednotlivých značek. Opěrným pilířem dealerů je autorizovaný servis.

„V případě značky MercedesBenz se při nákupu od černého prodejce zákazník připraví především o integrovaný servisní paket, tedy o pravidelné servisní prohlídky zdarma na šest let nebo na 120 tisíc kilometrů. Ten získá zákazník pouze u autorizovaných prodejců v Česku. Tento paket nenabízíme ani v Německu,“ říká Jan Kuhn. „Připraví se také o finanční služby včetně výhodnějšího pojištění a možnosti odkupu staršího vozidla, případně o nabídku mladých, prověřených použitých vozidel pod značkou CarStore a o certifikovaný prodejní personál.“

Rakouský dovozce značek Jaguar a Land Rover se navíc pozastavuje i nad cenou luxusních automobilů v Česku. „Tyto vozy jsou u vás nepoměrně levnější než jinde. Je to dané tím, že například v Rakousku se platí daň z luxusu, která navyšuje cenu o čtyřicet procent,“ uvedl Georg Staudinger, generální manažer značky Land Rover pro Rakousko a Českou republiku.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!