Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Češi investují do výzkumů trhu

Česko

„Hledáme respondenty pro výzkum trhu. Délka trvání dvě hodiny, odměna 600 korun.“ S takovými inzeráty se Češi setkávají téměř denně, obvykle se jedná o rozhovory, diskuse nebo vyplnění dotazníků. Málokdo ale ví, že za výzkumem trhu se skrývá miliardový byznys.

PRAHA Obrat agentur, které se soustředí na výzkum trhu, loni dosáhl více než 1,5 miliardy korun a pro letošní rok předpovídají další růst. Jen za loňský rok realizovaly výzkumné agentury stovky tisíc projektů a nejinak tomu bude i letos. Do marketingových výzkumů přitom firmy investují obrovské prostředky, jeden výzkum stojí několik desítek tisíc až desítky milionů korun.

„Osobně jsem pracoval na projektu za 36 tisíc, ale i za zhruba 12 milionů korun,“ potvrzuje Pavel Krista z výzkumné agentury Synovate a dodává, že menší kvalitativní výzkum, kterého se zúčastní zhruba tři stovky respondentů, může stát 50 až 80 tisíc korun. Nejdražší jsou podle něj studie, v rámci nichž se trh průběžně monitoruje a vyhodnocuje. Typickým případem je projekt zákaznické spokojenosti nebo znalosti značky.

„Do průzkumů ročně investujeme desítky milionů korun a stejné to bude i letos,“ potvrzuje Michaela Staňková z Telefóniky, která je jedním z největších zadavatelů průzkumů trhu. Průzkumy trhu podle ní pomáhají zjistit, o které produkty a služby mají zákazníci zájem. „To nám umožní oslovit potenciální zákazníky s novou nabídkou,“ doplňuje Staňková.

Na tom se shodují nejen zbylí dva operátoři, ale i další z velkých zadavatelů marketingových výzkumů trhu, banky. „Výsledky výzkumů využíváme k tomu, abychom zjistili, jaká je naše pozice na trhu a jak si stojíme vůči konkurenci,“ říká Klára Pačesová z České spořitelny a dodává, že pomocí těchto výzkumů banka například ví, jak veřejnost vnímá její produkty nebo co je zdrojem případné nespokojenosti. Kolik peněz do výzkumů trhu Česká spořitelna investuje, však Pačesová zveřejnit nechtěla. Kromě mobilních operátorů a bank pak do výzkumů trhu nejčastěji investují obchodní řetězce a firmy z oblasti automobilového průmyslu. „Pravdou však je, že výzkum trhu realizuje naprostá většina výrobců i prodejců v Česku, a totéž platí i v oblasti služeb,“ říká Stanislav Zahradníček, výkonný ředitel společnosti Simar, která sdružuje agentury výzkumu trhu a veřejného mínění působící v České republice.

Výzkum trhu byl podle odborníků dlouho doménou hlavně zahraničních a nadnárodních firem. „Dnes však Češi začínají zjišťovat, že náskok, který většinou nadnárodní korporace mají, je dán i šíří informací, se kterými pracují,“ vysvětluje Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech.

České firmy tak mají zájem zejména o testování efektivity komunikace a výzkumy spokojenosti. Populární jsou však také testy nových produktů nebo mystery projekty, kdy společnost například navštíví utajený zákazník a posléze zhodnotí svou zkušenost.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!