Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Češi jsou kritičtí zákazníci

Česko

Po zavedení certifikátů kvality potravin se řetězce pokusí prosadit i zelené a sociální certifikáty. Na jejich uvedení do praxe se bude zaměřovat i Alfons L. Schmid, viceprezident pro kvalitu potravin a zdraví zákazníků skupiny Ahold, která v Česku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova.

* LN Tento týden jste byl na Pražském hradě jmenován čestným členem České společnosti pro jakost. Za co to bylo?

Před pěti lety jsme začali spolupracovat s Českou společností pro jakost. V té době se na poli potravin nedělo téměř nic. Hledali jsme organizaci, která by nám pomohla zavést certifikáty kvality pro dodavatele. Nyní může tato společnost oficiálně udělovat certifikáty čtyř standardů - Globální G. A. P., BRCS, IFS a novou ISO směrnici ISO 2000. Pokud naši dodavatelé takový certifikát získají, znamená to, že nemusíme jejich kvalitu kontrolovat sami. Proto jsme pomohli vyvinout tento systém a právě za přínos v této oblasti jsem byl oceněn.

* LN Kupujete dnes již potraviny do svých prodejen v České republice pouze od certifikovaných dodavatelů?

Pracujeme na tom. Na rozdíl od zemí západní Evropy nejsou domácí dodavatelé ještě tak daleko. V současnosti je to nemožné. Kdybychom nakupovali pouze od certifikovaných výrobců, měli bychom v obchodech mnoho prázdných polic. Certifikát má nyní asi 10 až 15 procent našich dodavatelů. Například masné výrobky a zelenina jsou na tom velmi dobře. Předpokládáme, že během roku a půl bude většina našich dodavatelů držiteli certifikátu.

* LN Připravuje se zavedení ještě dalších certifikátů?

Velkou výzvou pro budoucnost bude zvětšení okruhu certifikace i mimo oblast kvality a bezpečnosti potravin. Chtěli bychom ji rozšířit i na oblast životního prostředí a sociálních podmínek. Mnohá produkce potravin není trvale udržitelná, ničí například deštný prales. V sociální oblasti by certifikáty měly vymýtit dětskou práci, vysoce podprůměrné platy a zlepšit kvalitu a bezpečnost práce. V této oblasti bychom mohli v příštích třech letech hodně zapracovat a poučit se ze zkušeností, které jsme získali při zavádění předchozích certifikátů.

* LN Jaká je podle vás kvalita potravin na zdejším trhu?

Myslím, že je velmi dobrá. Řekl bych, že za poslední tři roky se kvalita výrazně zlepšila. Když jsem přebíral zodpovědnost za oddělení kvality před třemi lety, na trhu byla silná potřeba reorganizace. Chyběly zde kvalitní domácí potraviny a bylo tu velmi mnoho potravinářských rizik, zejména v oblasti masných produktů. I my jsme museli přehodnotit náš pohled na kvalitu výrobků. Zavedli jsme nové systémy, zlepšili ohlašovací linku a zaměřili jsme se na školení pracovníků, aby se více věnovali kvalitě. Museli jsme změnit i mentalitu. Kvalita a zejména hygiena se však za poslední tři roky velmi výrazně zlepšily.

* LN Jak jsou na tom s kvalitou potravin okolní země?

Zdejší kvalita potravin je srovnatelná s kvalitou v Nizozemsku. Víceméně stejná je i v Polsku. V Maďarsku jsem v některých supermarketech zaznamenal zboží v horší kvalitě, než je běžná v České republice. Rusko má před sebou v oblasti kvality potravin také dlouhou cestu, ale tam to hodně záleží například na jednotlivých městech. Češi žijí z velmi silné tradice orientované na kvalitu, ale ta se zaměřovala zejména na nepotravinářské výrobky. Je velmi dobře vidět v automobilovém, oděvním a obuvnickém průmyslu. Potravinářství musí tyto sektory dohnat.

* LN Jak moc jsou Češi citliví na kvalitu potravin?

Velice. Je to legrační, ale zaznamenávám zde jiný pohled třeba na nákup baleného masa. Nebo způsob výběru chleba - kdy ho testujete stiskem. Vybíráte potraviny i po čichu. Nám se líbí, že jsou Češi jídlu mnohem blíž než například ve Francii nebo v Anglii. Tam jsou lidé na balené produkty zvyklí a netráví nákupem tolik času. Zde lidé potravinám věnují mnohem větší pozornost než obyvatelé Německa nebo Nizozemska.

* LN Nejsou Češi spíš jen nedůvěřiví?

Je to možné. Jsou kritičtí, ale nám se to líbí. Mají právo na to, říct - jsem velmi nespokojen a do tohoto supermarketu již nikdy nepřijdu. Já mám kritické zákazníky rád, protože pokud je potěšíte, jsou vaši navždy. Pokud je však ztratíte, už nikdy se nevrátí.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!