Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Češi patří mezi nejaktivnější řidiče v Evropě. Jezdí ale úsporně

Česko

  7:53
PRAHA - Češi řídí opravdu rádi. Amají v oblibě úsporné modely vozidel. Alespoň podle nejnovějšího průzkumu. Každý týden jsou aktivní řidiči schopni najet téměř tolik kilometrů, kolik měří jejich republika od západu k východu.
Řidič - ilustrační foto.

Řidič - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Průzkum Direct pojišťovny a společnosti Ipsos uvádí, že aktivní čeští motoristé, kteří vlastní osobní vůz, ujedou za týden v součtu v průměru vzdálenosti mezi západočeským Chebem a východomoravským Zlínem. Z celkem 479 kilometrů více než dvě třetiny urazí během všedních dnů a na víkendy připadá 127 kilometrů.

Čeští řidiči se tak svými týdenními dávkami za volantem blíží například tak "vášnivým" motoristům, jakými jsou Britové. Ti podle statistiky tamního ministerstva dopravy se svými soukromými vozy urazí týdně 260 kilometrů a služebními auty pak 605 kilometrů. Přesnějšímu srovnání obou zemí brání fakt, že nový český výzkum od sebe neoddělil cesty služebními a soukromými vozy.

I přesto se ale dá z údajů o najetých kilometrech leccos vyčíst. Dopravní expert Jaroslav Hořín například tvrdí, že výsledky výzkumu ukazují na špatné pokrytí venkova hromadnou dopravou. "Na venkově jezdí autem skoro každý. Není divu. Kdyby do mé obce jezdil autobus třikrát denně, také asi sednu do auta. To vše se promítá v těchto číslech," říká. Upřednostňování automobilů před hromadnou dopravou je ale podle něj k vidění i ve velkých městech.

Důvod je tu ale jiný než na venkově. "Například v Praze je jízda autem takové pozérství. Zdejší řidiči tím ukazují, já na to mám. O hromadné dopravě se tu často mluví dost hanlivě jako socce," rozebírá Hořín.

Průzkum, jehož se za tři měsíce zúčastnilo na pět stovek aktivních motoristů, ale nezkoumal jen týdenní úhrn najetých kilometrů. Respondenti odpovídali i na otázky týkající se stylu jejich jízdy či toho, jaké mají požadavky při nákupu auta. Z výzkumu vyplynulo, že čeští motoristé volí nejčastěji takzvanou defenzivní jízdu. To znamená, že jezdí poměrně úsporně, plynule, a snaží se dodržovat optimální rychlost. K takovému stylu jízdy se přihlásilo téměř 80 procent tázaných.

"Taková jízda je vlastní vyježděným a zkušeným motoristům. Jezdí tak většina řidičů na našich silnicích. Jejich opakem jsou agresivní šoféři jezdící stylem brzda-plyn. Tedy stylem extrémně neúsporným, a navíc nebezpečným," připomíná dopravní psycholog Alois Hudeček. Úspornost vozu je pro české motoristy důležitá i při jeho koupi. Čtyřicet procent dotázaných totiž uvedlo, že jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru nového auta je pro ně spotřeba. "To je celospolečenský trend. Malá spotřeba vládne světu. Čeští řidiči v tomto nijak nevybočují," komentuje další výsledek výzkumu Hudeček.

Výzkum se zabýval i tím, jakou péči řidiči svému vozu věnují. Technický stav automobilu prý kontroluje drtivá většina dotázaných - celých 95 procent. Alespoň podle toho, co ve svých odpovědích uvedli.
Autor: