Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Češi preferují lahvové pivo

Česko

Výrobci plechovek chtějí tento zvyk změnit. Zvýšií prodej piva ze tří na 25 procent

PRAHA Čeští pivaři stále dávají přednost lahvovému pivu před pivem v plechovkách. Sdružení výrobců plechovek to však chce změnit a do tří let chce současný pětiprocentní podíl plechovkového piva zvýšit až na 25 procent. Podle pivovarníků to však nebudou mít jednoduché zejména kvůli tradici a vyšším nákladům na výrobu plechovkového piva.

„Během tří let chceme v České republice zvýšit podíl plechovkového piva na dvacet až dvacet pět procent na prodeji baleného piva,“ řekl LN Gote Nylin ze sdružení evropských výrobců plechovek Beverage Can Makers Europe (BCME). Podle něj zaostává česká spotřeba plechovkového piva daleko za průměrem evropských zemí.

Vsoučasnosti tvoří podle sdružení podíl plechovkového piva zhruba 5 procent spotřeby všeho baleného piva v Česku. Plechovkové pivo je nejoblíbenější ve Švédsku a Velké Británii, kde se na prodeji baleného piva podílí 75 procenty, respektive 69 procenty. V sousedním Maďarsku a Polsku činí tento podíl 47 procent.

Na celkové spotřebě piva se však plechovkové pivo podílí podle něj pouze 3,5 procenty. Zhruba 53 procent vyrobeného piva se stáčí do cisteren a sudů a kolem 45 procent piva skončí v lahvích. Celkově se v Česku loni vyrobilo necelých 20 milionů hektolitrů , z toho 3,6 milionů hektolitrů piva se vyvezlo.

Aby se zvýšil podíl prodeje plechovkového piva na tuzemském trhu, spouští sdružení BCME velkou propagační kampaň. "Chceme připomenout českým spotřebitelům výhody plechovkového piva,“ řekl Nylin. Mezi ně podle něj patří zejména skladnost, lehká hmotnost, nerozbitnost a možnost rychlejšího vychlazení.

Během kampaně chce sdružení (BCME) zdůraznit i to, že plechovky nezhoršují chuť piva. S tím pivovarníci souhlasí. „Domníváme se, že plechovka chuť piva v žádném případě neovlivňuje. Hrají tam však roli psychologické prvky, jde o pocit jaký člověk má, když pivo pije přímo z plechovky či lahve,“ řekl Petr Samec, mluvčí Budějovického Budvaru.

Dalším argumentem na podporu prodeje plechovek v Česku je podle Nylina i to, že plechovky jsou plně recyklovatelné a navíc zákazník nemusí platit zálohu. S tím však nesouhlasí ani ministerstvo životního prostředí ani pivovarníci.

„Plechovka je tak drahá jako to pivo v ní,“ řekl LN Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. Česká republika má podle něj unikátní systém pro zpětný odkup vratných lahví. Díky tomu, že jedna láhev se dá použít zhruba 30krát, je, podle Veselého, cena lahve na jedno pivo zhruba 40 haléřů. Plechovka přitom stojí zhruba 10 korun. Český spotřebitel je podle mluvčí Tesca Jany Matouškové hodně citlivý na cenu, a to zejména u piva.

Kromě ceny ovlivňuje volbu českých pivařů i tradice, a ta dává jednoznačně výhodu lahvovému pivu, řekl mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček. Nízký podíl plechovkového piva je dobrou zprávou pro ministerstvo životního prostředí. „Plechovka patří mezi nejhorší způsoby balení nápojů, protože systém tříděného sběru plechovek není v ČR rozšířený. Lidé se obalů nemají jak ekologicky zbavit,“ řekl Jakub Kašpar, mluvčí ministerstva.

Autor: